Atu al vitalitatii

miercuri, 08 noiembrie 2006

 Irascibilitatea, starea generala proasta, lipsa de energie, resimtite in special toamna, se pot datora scaderii procentului de magneziu din organism. O alimentatie echilibrata poate acoperi rapid deficitul. Pentru ca, o carenta de magneziu, amplificata de stres, obliga organismul sa apeleze la rezervele sale. Rezultatul se simte la nivelul musculaturii, dar simultan se instaleaza o stare generala proasta si se resimte o irascibilitate nefireasca. Pentru a remedia urgent situatia este suficient sa consumati alimente care sa va aduca zilnic cel putin 350 mg de magneziu. Acesta, la randul sau faciliteaza absorbtia vitaminei C si a proteinelor.

Dar, care sunt alimentele recomandate? Simplu: toate alimentele complete. Astfel, 100 g orez sau paste fainoase contin 50 mg magneziu, in vreme ce 100 g cereale contin intre 250 si 500 mg, iar 100 g paine, 80 mg. Mai trebuie accentuat faptul ca nevoile de magneziu ale adolescentilor, aflati in crestere, sunt superioare celor ale adultilor, cifrandu-se la 400 mg pe zi. In aceasta perioada de constructie a scheletului, magneziul favorizeaza absorbtia calciului, a fosforului si a potasiului la nivelul oaselor.

Aceste nevoi tin cont si de alimentatia foarte acida a adolescentilor (cu deserturi pe baza de lactate si multe prajituri). Pentru a lupta impotriva aciditatii, organismul apeleaza la rezervele de calciu, magneziu si potasiu. Adolescentii isi pot asigura necesarul zilnic de magneziu si din cacao (120 mg la 100 g), sau din ciocolata neagra (110 mg la 100 g). Un mic dejun ce contine si fulgi de cereale completeaza aportul de magneziu.

Si femeile insarcinate, cu nevoi nutritionale crescute, au nevoie, ca si adolescentii, de 400 mg de magneziu pe zi. Acest element participa la formarea a 300 de enzime ale organismului, permitand dezvoltarea fetusului in bune conditii. In plus, proprietatile anticonvulsive ale magneziului pot fi benefice, stopand contractiile si nasterile premature. In cazul sportivilor, nevoile de magneziu se dubleaza, atingand 600-700 mg zilnic.

Activitatea musculara creeaza o acidoza lactica la nivelul muschilor, responsabila de tendinite, crampe, dureri musculare. Numai magneziul este capabil sa restabileasca echilibrul acido-bazic, participand la constituirea rezervei de glicogen. In plus, magneziul joaca un rol capital in reglarea ritmului cardiac. Iata cum, prin diversele fatete prezentate, magneziul este un veritabil atu al vitalitatii si al sanatatii.

ECATERINA BATRANEANU