Regimul starurilor

miercuri, 10 aprilie 2002

         Secretele succesului metodei cercetatorului american dr. Barry Sears sunt legate de actiunea insulinei asupra greutatii. Insulina este un hormon de stocaj secretat de pancreas, responsabil de zaharul din sânge (glicemia).

          Când se absoarbe prea mult zahar sau prea multe calorii la o singura masa, creste glicemia. In aceste conditii organismul trebuie sa fabrice insulina pentru a reduce glicemia si a stoca surplusul de zahar in ficat si in muschi. Printr-un efect de ricoseu, se favorizeaza stocajul grasimilor care se vor depozita pe spate, abdomen si coapse. Intrebarea este cum se poate mentine procentul de insulina in limite normale? Surpinzator poate, raspunsul dr. Barry Sears este foarte simplu: consumând la fiecare masa (inclusiv la cele doua gustari obligatorii) proteine, glucide si lipide. Din fiecare din aceste grupe este de preferat sa le alegem pe acelea care nu fac sa creasca prea mult insulina. In consecinta, trebuie sa uitati de carnea grasa, lactatele cu grasime multa, feculele, cerealele, pâinea, dulciurile, untul, fructele si legumele prea dulci. Trebuie sa va indreptati atentia spre peste, pui (fara pielita), oua (fara galbenus), soia, brânzeturi si lactate cu continut scazut de grasime, legume (cu exceptia carotelor) si fructe (mai putin banane). O alta intrebare, fireasca, se refera la cantitatea de mâncare permisa. Dr. Barry Sears subli-niaza ca, la fiecare masa proteinele trebuie sa reprezinte o treime, aproximativ echivalentul in marime si greutate a pumnului mâinii, adica 120 g peste sau carne, iar legumele si fructele, doua treimi. Aceasta este o regula de aur: cantitatea de glucide absorbite trebuie sa fie intotdeauna mai mare decât cantitatea de proteine. Nu se pune problema de a devora legumele si a ignora carnea. Regimul starurilor presupune de a mânca de toate, la fiecare masa si de a nu "sari" cele doua gustari, chiar daca nu va este foarte foame.
          Iata si alte reguli obligatorii:
          Adoptati ritmul a cinci mese zil-nice. Cele doua "gustari" sunt importante pentru ca ajuta mentinerea insulinei la cote bune de-a lungul intregii zile.
          Mâncati la ore regulate. Luati micul dejun la cel mult o ora de la trezire si nu stati mai mult de cinci ore fara sa mâncati.
          Selectionati cu atentie glucidele bune. Preferati fructele si legumele si mâncati cu zgârcenie pâine, paste fainoase si cereale.
          Beti toata ziua lichide. Ideal ar fi sa consumati pâna la trei litri pe zi.
          Daca dupa 15 zile nu ati reusit sa slabiti 3 kg, nu va culpabilizati. Revedeti regimul si urmariti atent meniurile indicate.
          Meniuri despre care vom mai vorbi si saptamâna viitoare.