Alimentatia pe Muntele Athos – o pilda de viata sanatoasa

mari, 03 aprilie 2018

Traditiile si obiceiurile stilului de viata din manastirile de pe Muntele Athos sunt neschimbate de peste o mie de ani. Se pare ca monahii ortodocsi au gasit echilibrul perfect intre a fi vegan si a fi vegetarian, introducand in alimentatia lor grasimi si proteine de buna calitate. Acestia consuma mancare preparata din ingrediente proaspete si constand mai ales in legume, fructe, boabe de leguminoase si cereale, in moderatie.

 Mediul in care traiesc acestia este lipsit de stres si de poluare, iar comunitatea e una bine sudata, in care calugarii se sprijina si se ajuta reciproc. Dieta traditionala din posturi abunda in vitamine, antioxidanti, nutrienti si acid folic, avand in acelasi timp un continut sarac in grasimi animale saturate.

*  *  *

 Calugarii de pe muntele Athos nu consuma carne, iar cuvantul „unt” nu este nicaieri mentionat in cartile de bucate ale acestora; de asemenea, ei nu adauga faina pentru a ingrosa sosurile: pur si simplu lasa ingredientele sa fiarba pana scad. Deoarece carnea este exclusa cu desavarsire din dieta calugarilor (consumata in cantitati mari este asociata cu un risc crescut de cancer intestinal, in weekend si de sarbatori se mananca in schimb peste sau fructe de mare. Dulciurile sunt consumate doar ocazional si se prepara in casa, cu ingrediente naturale cultivate chiar de calugari. Produsele lactate se consuma ocazional, in cantitati modeste, majoritatea dulciurilor fiind preparate din zahar si altele din miere.

 Oamenii de stiinta asociaza sanatatea de invidiat a calugarilor de pe Muntele Athos cu obiceiurile lor nutritionale si viata lor de calitate. „Cheia” este dieta care alterneaza intre zile cu si fara folosirea uleiului de masline, plus o multime de proteine din plante. Nu este doar ceea ce numim dieta mediteraneana, ci si faptul ca ei inca mananca in stilul vechi traditional, al celor doua mese pe zi, una dimineata si una seara. Mesele simple cu pauze normale sunt foarte importante si dureaza in jur de 20 de minute, cate 10 minute fiecare. Nimeni nu vorbeste in acest timp si nimeni nu intrerupe masa. Singurul „sunet” care se aude e vocea unui calugar care citeste texte sfinte. Ei nu au stilul nostru de viata si nu au nevoie nici de... exercitii la sala, fiindca sunt foarte activi. Nu stau pe canapea uitandu-se la televizor ore in sir! Dimpotriva, se implica in diverse activitati de gradinarit, curatenie, gatit, cultivarea legumelor si de transportare de materiale de constructie din munti. Bineinteles, rugaciunea, reculegerea si conectarea cu Dumnezeu au si ele rolul lor de necontestat intr-o viata linistita, lipsita de stres.

 Majoritatea alimentelor pe care le consuma sunt cultivate de ei insisi pe insula: legume verzi, verdeturi, rosii, dovlecei, praz, vinete, masline, linte, nuci, fructe (piersici, smochine, mere, rodii). Adesea, consuma paine cu ceai la micul dejun, ocazional peste si un pahar de vin rosu provenind din productia proprie de struguri. Opteaza pentru plante si condimente pentru a inlocui sarea si ulei de masline pentru a inlocui untul.

 In zilele de luni, miercuri si vineri, se abtin de la consumul de vin, ulei de masline si lactate. De asemenea, in alimentatia monastica regasim orezul si pastele. Calugarii au perfectionat dieta mediteraneana tipica care este bogata in fructe, legume, ulei de masline, paine, cereale, pastai si saraca in carne. Pe Muntele Athos, au facut un pas inainte in aceasta dieta interzicand carnea si doar ocazional consumand peste, ceea ce inseamna un continut scazut de grasimi saturate si unul bogat de acizi grasi omega-3, ambele contribuind la prevenirea aparitiei bolilor cardiovasculare.

 Iata si „programul” saptamanal de meniuri de baza al acestor oameni cu totul deosebiti!

 – Luni, miercuri si vineri: – nu se consuma ulei, vin sau lactate.

 – Sambata, duminica, marti si joi: – sunt zilele salatelor.

 – Micul dejun este reprezentat de paine cu ceai.

 – Pranzul: paste sau orez, legume si ulei de masline.

 – Cina: linte, fructe, salata, ulei de masline, vin rosu.

 – Sarbatori: peste sau fructe de mare.

 – Zilele de post (aproximativ 103 zile pe an): – o dieta vegetariana stricta.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU