Stresul si sanatatea

joi, 27 iulie 2017

Zilnic simtim stresul vietii cotidiene. De modul in care ii facem fata depind relatiile cu ceilalti, succesul personal sau profesional si starea noastra de bine. Ce este, totusi, stresul? Orice factor exterior care provoaca organismului tensiune si o reactie de alarma, raspunde succint dr. Laura Ene, medic nutritionist. Fie ca este vorba despre prea multa munca, aglomeratia din trafic sau asteptarile celor dragi, fiecare factor de stres poate declansa reactii chimice care pot afecta organismul intr-un fel sau altul.

Cum anume afecteaza stresul si cum il putem combate?

 Stresul reprezinta una dintre principalele cauze ale ingrasarii. Atât la femei, cât si la barbati, stresul blocheaza arderea grasimilor, creste apetitul si mai ales pofta de dulciuri. Creierul suprasolicitat si stresat are o nevoie stringenta de energie, totul intretinând un consum alimentar excesiv si, inevitabil, ducând la ingrasare. Dar acesta es-te doar vârful aisbergului.

 Stresul influenteaza negativ activitatea inimii si a vaselor de sânge. Astfel, micile pusee de hipertensiune arteriala (peste 135/85 mmHg), pe care multi dintre pacientii de peste 40 de ani le pun pe seama stresului din trafic, a oboselii etc., cresc in mod semnificativ sansele de aparitie a bolilor cardiace, daca reactia la stres este declansata in mod repetat. In plus, persoanele care sunt stresate prezinta o probabilitate mai mare de a fuma sau de a consuma alcool in exces si una mai mica de a fi active din punct de vedere fizic.

 Potrivit ultimelor studii, se pare ca stresul creste riscul de a dezvolta deficiente cognitive care pot duce mai târziu la Alzheimer. Stresul poate influenta inclusiv sistemul digestiv. De la stres prelungit pot aparea probleme digestive precum constipatie, diaree sau sindrom de colon iritabil, balonare excesiva, gastrita sau probleme cu colecistul. Stresul poate avea efecte si asupra pielii, putând declansa pusee acute de psoriazis, dermatite atopice sau alte boli de piele precum agravarea acneei rozacee. De asemenea, stresul se poate manifesta prin senzatii de sufocare, de nod in gât, atacuri de panica, anxietate persistenta sau chiar depresie.

 Nu in ultimul rând, stresul ne poate afecta imunitatea. El poate avea efecte potential daunatoare asupra anumitor celule protectoare, a caror activitate va avea de suferit. Virusii pot exploata vulnerabilitatea creata de stres, astfel ca ne putem imbolnavi mai des sau putem face forme mai severe de raceala sau gripa, de exemplu.

 Stresul poate sa fie extrem de nociv daca il lasam sa patrunda in viata noastra, ne avertizeaza dr. Laura Ene. El conduce la scaderea calitatii vietii si de cele mai multe ori la imbatrânire prematura. Din fericire insa exista multe tehnici de management al stresului.

Asadar, cum sa combateti stresul?

 In primul rând va recomand sa aveti o alimentatie corecta, insotita de miscare si hidratare. Mai exact, sa respectati cele trei mese principale ale zilei, sa alegeti ultima masa sa fie mai usoara, pentru a pregati corpul sa se regenereze in timpul noptii. Si sa faceti cel putin 5.000 de pasi pe zi si sa beti cel putin 25 ml de apa pe kilogram corp.

 Somnul este foarte important pentru functionarea organismului nostru. Perioadele indelungate in care nu dormim atât cât trebuie ne pot provoca multe probleme de sanatate. Asa ca dormiti cel putin 7 ore pe noapte, dintre care minim una inainte de ora 24.

 Perioadele regulate de relaxare ajuta la eliminarea stresului, astfel incât sa nu ajungem in punctul in care organismul nostru sa cedeze. Gasiti-va o activitate preferata la care sa recurgeti atunci când simtiti nevoia unei detensionari. Puteti sa iesiti la o plimbare in parc, sa mergeti la o piesa de teatru sau un film, sa cititi, sa faceti o meditatie, sa ascultati un audiobook, muzica sau orice altceva ce va face placere.

 Exista câteva alimente care ne pot creste starea de bine prin textura, aroma sau pur si simplu prin continutul de triptofan, precursorul serotoninei supranumita „hormonul fericirii”. Asa ca, in perioadele in care va simtiti mai stresat alegeti un fruct zemos sau o cana de ceai. Studiile au aratat ca cei care beau ceai negru au un nivel de cortizol – hormonul stresului – mai scazut dupa diverse situatii stresante decât alte persoane. De asemenea, in loc sa „rontaiti” ciocolata, preparati-va o cana de cacao calda, cu indulcitor, in care sa adaugati aroma preferata (esenta de rom, de vanilie sau de migdale). Va asigur ca are acelasi efect de detensionare si inducere a bunei dispozitii.
 In ceea ce priveste alimentele bogate in triptofan, acestea sunt laptele, bananele, pieptul de curcan sau legumele cu frunze verzi. Incercati sa consumati cât mai multe dintre acestea atunci când traversati perioade stresante. De exemplu, un milkshake dintr-o banana mica si o cana de lapte degresat poate fi un mic dejun sau o gustare excelenta, iar pentru cina puteti alege o salata generoasa din legume verzi si colorate, cu piept de curcan la gratar insa indiferent de ce, cât si cum mâncati nu uitati sa va bucurati de lucrurile marunte.

 „Bucurati-va de lucrurile marunte in viata, caci intr-o zi va veti uita inapoi si veti realiza ca erau lucruri mari.” – Kurt Vonnegut

ECATERINA BATRANEANU