De la o dilema straveche la galopul de sanatate

joi, 27 aprilie 2017

Ce-a fost mai întâi: oul sau gaina? Nu încercam sa raspundem acestei întrebari încuietoare, mai ales ca nu asa ceva ne intereseaza în cele ce urmeaza, ci cum putem sa ne dobândim si sa pastram sanatatea cât mai nealterata, toata viata. Ei bine, stie cam toata lumea ca ouale constituie în acest sens un aliment de baza si, în mod automat, un element profilactic, dar si remediu în unele cazuri. Faptul ca oul este introdus în alimentatia copiilor de la vârste foarte mici spune multe despre calitatile sale nu doar nutritive, ci si medicale.

De ce sa consumam oua?

 Un prim motiv foarte serios: antioxidantii care se regasesc în acest aliment-minune reduc riscul de cancer si împiedica aparitia bolilor cardiovasculare. Un consum moderat de oua este benefic pentru sanatate si nu are niciun efect negativ asupra inimii, dupa cum arata un studiu publicat în British Medical Journal. Desi au fost asociate cu cresterea colesterolului multa vreme, cele mai recente cercetari arata ca, daca sunt consumate în cantitati normale, ouale nu dauneaza deloc inimii.

 Ele contin proteine de înalta calitate, nedepasite de niciun alt aliment si sunt recomandate tuturor persoanelor. Oul (vorbim aici despre oul de gaina, dar în discutie intra, cu anumite nuante, si cele produse de alte pasari, cum sunt curca, rata, prepelita etc.) are o proteina de cea mai înalta calitate ecologica, ovalbumina, care nu este depasita de nicio alta proteina si care a fost luata drept etalon de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii pentru ca este cea mai echilibrata în aminoacizi esentiali si în biodisponibilitate.

 Dar ce înseamna un consum normal de oua? O persoana sanatoasa poate sa consume saptamânal între 2 si 5 oua – atentie! – provenite de la gaini crescute în aer liber si hranite ecologic. Cea mai buna metoda de preparare a oualor este prin fierbere, însa pastrând galbenusul moale. Daca oul este fiert tare, poate deveni nociv din cauza unor componente care devin toxice. Totodata, este recomandat sa se evite consumul oualor prajite în ulei.

 Iata care sunt si principalele efecte benefice ale consumului de oua! – Protejeaza sistemul nervos; – previn aparitia cancerului si a bolilor de inima; – protejeaza ochii de boli; – scad tensiunea arteriala; – ajuta la evitarea tedintei de a „rontai” câte ceva, indiferent ce, mai tot timpul zilei, lucru daunator nu doar greutatii si gabaritului, ci sanatatii organismului în integralitatea sa.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU