Nu aruncati frunza de morcov!

joi, 25 iunie 2015

 Din motive pe care nu le discutam aici, suntem obisnuiti ca, atunci când preparam morcovii proaspat culesi ori adusi din piata cu frunze cu tot, partea aeriana verde (frunza, deci) sa o aruncam la gunoi. E o mare eroare, caci si aceasta parte a gustoasei si sanatoasei legume însumeaza numeroase calitati nutritive si terapeutice remarcabile.

 Frunzele de morcov contin cantitati bogate de potasiu, clorofila, caroten si vitamina K. Au o aroma sofisticata cu o nuanta amaruie si textura crocanta, proaspata. Ca si în cazul altor ierburi, frunzele sunt cu atât mai bune cu cât sunt mai tinere. Doar tulpinile fibroase pot fi evitate, în momentul în care le maruntim, asa cum facem cu patrunjelul. Iata câteva modalitati de-a utiliza frunzele de morcov cât se poate de profitabil:

 - verdeata pentru salate sau mâncaruri. Puteti prepara o excelenta pasta de frunze de morcov, obtinuta în blender, în amestec cu usturoi verde, sare, ulei de masline si o mâna de migdale proaspat prajite. Aceasta va fi minunata ca sos pentru paste fierte sau pe carne fripta la gratar;

 - în storcatorul de fructe puneti împreuna morcovi si frunze, pentru un suc detoxifiant si revigorant. De asemenea, dulceata de morcovi (radacina) va fi temperata atât cât trebuie de frunzele verzi;

 - exista si o reteta de infuzie de frunze de morcov care este recomandata în cazul crampelor stomacale. Are un parfum si un gust delicate iar, în plus, combate gazele si este indicata ca remediu în cazul viermilor intestinali;

 - la tara, o practica traditionala era mestecarea frunzelor de morcov în cazul sângerarilor gingivale, a aftelor si pentru o respiratie placut mirositoare.

 Frunzele proaspete de morcov sunt recomandate si ca salata, având proprietati antitumorale directe, sustinând organismul afectat de tratamentele contra cancerului, radio sau chimio-terapeutice. Frunzele verzi de morcov au efecte antiinflamatoare asupra prostatei si inhiba dezvoltarea tumorilor în aceasta zona. Suplimentar, se pun cataplasme cu frunze si flori de morcov tocate, care se tin timp de circa 2 ore pe zona abdominala inferioara.

 Aceeasi parte „repudiata” a morcovului are si un important efect antioxidant. În acest sens se recomanda salata de frunze de morcov, din care se consuma 100 de grame o data la doua zile, în cure de 2-3 luni. Clorofila si flavonoidele din aceasta salata protejeaza celulele corpului uman de actiunea daunatoare a radicalilor liberi, încetinind procesele de îmbatrânire, prevenind afectiunile degenerative, mentinând tineretea tesuturilor.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU