Astepti "barza"? Protejeaza-te!

joi, 12 septembrie 2013

 Femeii i-a fost dat sa preia cu totul... sarcina sarcinii. La drept vorbind, cele 9 luni de la conceperea viitorului copil pana la nasterea lui, oricat de mult ar vrea sa se implice si tatal, nu vor fi suportate decat de mama. Iar aceasta nu inseamna numai gandul si sentimentele frumoase legate de miracolul procrearii, ci si trairi absolut umane ce implica stari clinice nu tocmai placute. Sa vedem, asadar, cum se pot ameliora starile de disconfort din perioada de graviditate! Perioada sarcinii este o experienta mirifica, insa este afectata, in primul rand, de greturile "de gravida". In prima luna de sarcina, intre 50% si 80% din femei se confrunta cu greturile de dimineata. La unele femei aceste stari se manifesta si prin ameteala, stari de voma, dureri de cap, dureri de spate, crampe abdominale.

 De obicei greturile la gravide apar in primul trimestru de sarcina (saptamanile 4-6), iar o parte din gravide scapa de ele abia dupa saptamana a 14-a de sarcina. Desi inca nu se cunoaste ce anume provoaca greturile gravidelor, se pare ca printre factorii declansatori se numara sensibilitatea crescuta, ridicarea nivelului de progesteron si incetinirea digestiei. Simptomele, desigur, nu sunt deloc confortabile, insa nici nu pot fi ocolite, asa ca vor prinde oricand bine niste remedii pentru a scapa de ceea ce am numit greturile de gravida.

 - Evita locurile cu temperatura ridicata pentru ca pot declansa starea de voma. De pilda, cand gatesti, porneste un ventilator.

 - Evita ameteala ridicandu-te incet dimineata din pat. Odihneste-te cat mai mult si vei scapa de stres, deoarece acesta se accentueaza atunci cand esti obosita.
 - Evita condimentele, prajelile si alimentele grase. Apoi, pe langa cele trei mese principale, este recomandat sa ai cateva gustari cantitativ mai mici, decat o gustare mare.

 - O gustare bogata in proteine spre seara va pastra nivelul optim al glicemiei pe timpul noptii, in timp ce biscuitii din cereale integrale pot fi alegerea perfecta pentru gustarea de dimineata. Sunt recomandate, de asemenea, alimentele reci, intrucat au un miros mai putin accentuat.

 - Vitaminele B5 si B12 au ca efecte reducerea starilor de greata. La fel si vitaminele C si K. In schimb, evita suplimentele de fier, daca nu ti le-a prescris medicul, intrucat sunt mai greu de suportat pentru stomac.

 - Mirosul de lamaie sau de grapefruit te poate salva de greturile de gravida. Prin urmare, de fiecare data cand simti ca iti este rau si stii ca e din cauza sarcinii, taie o feliuta din fruct si miroase-o.

 - Uleiurile esentiale de levantica, ylang ylang, mandarina sunt alegeri excelente pentru aromaterapie. Pe langa faptul ca au proprietati de relaxare, previn si greturile. Evita uleiul de migdale, turmenic, scortisoara, patrunjel pentru ca sunt toxice pentru fat.

 - Ceaiul de ghimbir sau de menta pot avea efect de reducere a greturilor. Atentie la ceaiul de menta pentru ca poate contribui la accentuarea constipatiei.

 Cand esti insarcinata, este asadar absolut logic ca trebuie sa ai foarte multa grija de starea ta de sanatate. De ea depinde dezvoltarea bebelusului pe care il porti in pantece. Iar unul din aspectele principale ale sanatatii este nutritia.

 Ca sa fii sigura ca ceea ce mananci nu-ti face rau, iata cateva recomandari oferite de specialist:

 - evita lactatele nepasteurizate; daca nu sunt pasteurizate, lactatele pot contine Listeria, o bacterie care creste riscul de pierdere a sarcinii;

 - nu manca niciodata carne cruda; pestele crud, in special, poate fi infestat cu mercur, ceea ce poate afecta bebelusul;

 - fara maioneza! Asa cum pestele poate fi infestat cu mercur, sau lactatele cu Listeria, ouale pot avea Salmonella si de aceea sunt de evitat produsele precum maioneza sau orice alt preparat care are in compozitie oua crude;

 - evita alunele, deoarece acestea sunt un aliment alergogen si este posibil ca unele femei care le consuma sa dezvolte o astfel de alergie pe perioada sarcinii. De aceea este recomandat sa eviti consumul lor atat timp cat esti gravida;

 - nu face exces de zahar si sare! In general, se stie ca excesele nu fac bine, dar cu atat mai mult cand esti gravida. Cand vorbim despre consumul de sare si zahar in timpul sarcinii, consumul lor in cantitati exagerate poate duce la probleme de dezvoltare a fatului.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU