Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali 28 Mar 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 8 vizitatori online

Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali

Imprimare E-mail
marţi, 13 iulie 1999
  Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferă mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie că navele cosmice folosesc motoare rachetă pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evoluează în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asigurată de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodată, desi avioanele moderne sunt prevăzute cu o automatică perfectionată a comenzilor, pilotul "simte" reactia mediului în care evoluează aparatul pe care-l conduce, după "eforturile" exercitate de mediul în miscare relativă pe suprafetele de comandă ale aparatului pe care-l pilotează, ceea ce în spatiu nu poate exista.   Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferă mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie că navele cosmice folosesc motoare rachetă pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evoluează în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asigurată de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodată, desi avioanele moderne sunt prevăzute cu o automatică perfectionată a comenzilor, pilotul "simte" reactia mediului în care evoluează aparatul pe care-l conduce, după "eforturile" exercitate de mediul în miscare relativă pe suprafetele de comandă ale aparatului pe care-l pilotează, ceea ce în spatiu nu poate exista... Mai mult, în spatiu, pentru a modifica, corespunzător programului de zbor, directia de evolutie a unui vehicul spatial trebuie pornită, la momentul potrivit si doar atunci când întregul vehicul spatial posedă o "atitudine" corespunzătoare fată de repere considerate fixe cum ar fi unele stele, micro-motoare rachetă, a căror functionare are o durată bine stabilită si a cărei depăsire poate provoca chiar dezastre!... Problema se complică foarte mult atunci când se cere ca două astfel de aparate să se întâlnească pe o orbită comună, iar la cuplarea acestora - situatie cu grad mare de precizie - dificultătile cresc de zeci de ori. Cauza? Dificultătile de apreciere cu mare precizie a pozitiilor, vitezelor si directiilor de evolutie ale acestor aparate care evoluează cu viteze cosmice, dar ale căror viteze relative sunt deosebit de mici, pentru evitarea ciocnirilor, extrem de periculoase în cazul unor aparate care zboară cu... 28000 km/oră! Parcă pentru ca lucrurile să fie si mai complicate, termeni consacrati în navigatia aeriană, cum ar fi viteza nominală, viteza ascensională, anvelopa de zbor etc., devin complet inutilizabili, fiind înlocuiti de altii cu totul noi, cum sunt viteza orbitală, acceleratia de start, presiunea dinamică maximă, miscarea relativă etc.; au apărut si unele întrebări la care răspunsul "clasic" poate introduce confuzii; de exemplu, notiunile de "sus" si "jos"! Astfel, pentru precizarea pozitiei în spatiu, pilotul unui aparat de zbor spatial trebuie să apeleze la programul com-puterului de bord, care este neapărat corelat cu receptorul unui sistem spatial de navigatie folosind sateliti specializati; dar dacă este vorba de zborul spre un alt astru, situat la sute de mii sau chiar sute de milioane de kilometri de Terra? În aceste cazuri, pozitia vehiculului spatial pilotat trebuie stabilită cu o precizie care uneori depăseste imaginatia matematicianului... Un exemplu este, credem, edificator: o eroare de circa 16 m la părăsirea orbitei circumterestre pentru intrarea navei spatiale pe o traiectorie interplane-tară spre Marte, de exemplu, poate provoca (dacă nu se vor face corectii pe parcurs!) o abatere a vehiculului Pământ - Marte atât de mare încât acesta va trece pe lângă tintă la... 80000 km! O situatie oarecum aparte o reprezintă pilotarea navetelor spatiale, al căror aparat de zbor orbital ("Orbiterul") este independent de infrastructura de la sol, desi naveta decolează ca o rachetă si aterizează ca un planor! Vom reveni asupra lor în continuare...(Va urma)
     
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Alejandro Jodorowsky, un „parinte” al filmului avangardist
» Recunostinta e floare rara... si când e vorba de Oscaruri!
» Horoscopul saptamanii: 27 martie – 2 aprilie 2017
» 23 martie 1801 – Tarul Pavel I este asasinat
» Tema: „INGERI”
» Sfidarea robotilor: oamenii sa devina cyborgi!
» Gloriosul William al Angliei
» Revista RUFOR (1994-1996)
» Lifting natural
» Supa de spanac
» Mafioti fara frontiere
» Schitul Pietreni
» Nudul ca vocatie
» Paradisul cormoranilor pescari
» Prematurii si riscul pentru sanatatea lor viitoare
» Spuneti adio oboselii!
» Eseuri despre „facerea” literaturii
» Kurt Russell – triumful modestiei
» Horoscopul saptamanii: 20-26 martie 2017
» 16 martie 1815 – Printul Willem devine rege al olandezilor
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» "Teapa" gripei aviare
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9