Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Ce vraji a mai facut Justin Capra 17 Oct 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 3 vizitatori online

Ce vraji a mai facut Justin Capra

Imprimare E-mail
marži, 15 iunie 1999
  O convorbire cu Justin Capra - nume de legenda printre inventatorii romāni - este aproape un proces de redescoperire a memoriei. Firesc, dupa peste patru decenii de cānd este prezent cu ideile sale "trasnite" la mai toate manifestarile de amploare ale inventatorilor.   O convorbire cu Justin Capra - nume de legenda printre inventatorii romāni - este aproape un proces de redescoperire a memoriei. Firesc, dupa peste patru decenii de cānd este prezent cu ideile sale "trasnite" la mai toate manifestarile de amploare ale inventatorilor. Īntr-un fel, creatiile sale ar putea servi (si servesc!) oricānd drept material didactic pentru orice curs de inventica, fiind exemplare pentru modul de abordare a unei probleme, a oricarei probleme, pentru a ajunge la o solutie. Uneori, solutia se dovedeste a fi o inventie. Astazi, īn curtea īn care-si are atelierul, se poate zari o motoreta, inscriptionata "Made by Justin Capra". Aveam sa aflu ca va fi o motoreta electrica, acum īn lucru, pe care o va echipa cu acumulatori VARTA. Cunoscuta firma a gasit, gāndind negustoreste, ca ar fi o buna reclama pentru produsele sale daca Justin Capra i-ar folosi acumulatorii. Dar noutatea motoretei o va aduce motorul, un motor brevetat ca inventie, care l-a si facut sa se apuce de aceasta motoreta - a noua pe care o realizeaza de cānd s-a apucat de mesterit masini īn regie proprie. Motorul, respectiv inventarea acestuia, nu-i apartine, fiindu-i oferit de un inginer pe nume Mircea Stanciu, el īnsusi inventator. Cum l-a īntālnit? Pai, l-a īntālnit, "ca doar nebunii se gasesc īntre ei" - zice. E un motor care-si variaza turatia si puterea nedisipativ, adica fara reostat sau tiristori, deci mult mai economic... Īn mare, asta am īnteles dupa o discutie de aproape trei ore cu inventatorul Justin Capra, discutie din care ofer cititorilor cāteva fragmente.    
     "Romānii - cel mai inventiv popor" u Poporul romān cred ca este cel mai inventiv popor. E un popor de oameni saraci īntr-o tara bogata. Saracia e si un avantaj, ca te obliga sa optimizezi. De aia romānul are geniul improvizatiei... Dar Romānia este o tara plina de bogatii lasate de Dumnezeu pe acest pamānt. Si de aceea romānul risipeste usor, nu da atāta atentie acumularii. Nu ca japonezul, care trebuie sa cumpere totul, neavānd nicideunele, chivernisind si chibzuind toate lucrurile. "Sa te apuci sa faci ce fac toti, e pierdere de timp..." u Nu cred ca am descoperit mare lucru... Descoperirile mele sunt... ca am pus cap la cap niste lucruri... Am brevetat cāteva, am vreo 30 de brevete de inventie si īnca vreo 30 de inovatii, dar īn fapt nu m-a interesat brevetarea, ci sa fac cāte ceva care sa fie altceva decāt ce stia toata lumea sa faca. Pentru ca e pierdere de timp sa te apuci sa faci ce face toata lumea. u Sa iau un exemplu: Am gāndit o masina fara caroserie, mai bine zis cu o caroserie din aer. Are o fanta care arunca un jet ce se īntinde ca o perdea si creeaza si propulsie. Am realizat numai o macheta, nu o masina cu care sa circul, dar am īncercat-o si pe ploaie, si pe vānt, si nu patrundea nici o picatura si era si cald "īnauntru". Era o idee, am vrut sa vad daca merge, si... merge. Am brevetat-o, sa fie, acolo.Cum a contrazis Justin Capra Academia u Cu aparatele astea de zbor a fost totdeauna o īntreaga poveste... Ca, cica, n-ar avea baza stiintifica. Pai, daca am realizat sapte aparate pe care le-am si īncercat si nu mi-am rupt gātul, īnseamna ori ca eu am un gāt foarte tare, ori ca sunt bune. u Uite rucsacul zburator cu reactie. L-am prezentat la Academie īn 1956 si mi-au zis ca nu se poate face... Totusi, īn 1958 am obtinut pentru el brevet de inventie. Īn 1962 au brevetat asa ceva si americanii si de atunci ei īl tot folosesc. Nu stiu daca este la fel cu al meu, nu stiu decāt ca al meu era negru si al lor e gri. Altceva nu stiu despre brevetul lor si nici nu m-a interesat... u Uite, aici, si desenele aerodinei cu decolare si aterizare verticala (un fel de farfurie zburatoare - nota M.G.) am realizat-o īn proportie de 80 la suta. Apoi au venit autoritatile, militia, ma rog... Am fost obligat sa o transport lānga turnul de parasutism. Dupa un an de zile s-a furat de pe ea cam tot ceea ce se putea fura. Acum e la Muzeul aviatiei. Daca a zburat? A zburat, aici, īn curte, vreo jumatate de metru, īnainte de a mi-o lua. u Mie nu-mi place ceva ce-i clasic. Pierdem vremea. Sa luam rucsacul zburator. Sau mai bine ma gāndesc la aparatul de zbor cu aripi toroidale fluide.    
     N-am reusit sa zbor cu el. A zburat numai ca macheta. Cānd am īnceput sa fac un aparat cu doua locuri, au venit vecinii, au anuntat autoritatile ca fac nu stiu ce aparate, a venit militia economica, iarasi securitatea... Asa ca am īntrerupt lucrul. L-am brevetat īnsa sub numele de "sistem de sustentatie cu aripi fluide permeabile". Pe urma am aflat ca a īncercat asa ceva si o firma americana. Nu stiu amanunte despre brevetul lor, nu m-a interesat. u Singura "prostie" pe care am facut-o īn aviatie, adica ceva clasic, a fost un elicopter care nu aducea nimic nou. Numai ca īmpreuna cu scaunul, cu motorul, cu combustibilul, cu totul cāntarea 36 kg. E un fel de elicopter de pus īn spate, cu doua rotoare. Si acesta e la muzeu acum.Exista totusi speranta?u Adevarul este ca īn ultima vreme aparatele portabile de zbor pe care le-am realizat acum 40 de ani au īnceput sa stārneasca interesul si la noi. Am fost contactat sa ma īntrebe daca se pot face īn serie, aduse "la zi". Pai, de putut se pot face, dar n-are rost sa le facem noi de la cap la coada. Ar īnsemna sa le inventam din nou. Or, acum exista asa ceva īn lume. Īn schimb putem sa cumparam turboreactoarele firmei franceze Turbomeca, iar noi sa facem restul. Īn doua luni ar putea fi gata. Care ar fi avantajul? O sa ne coste de vreo 4-5 ori mai ieftin si o sa fie al nostru, romānesc. Īn rest, stiu eu ce-ar trebui sa-i mai punem ca sa fie "la zi"?! Sa fie condus, de exemplu, "din casca", prin miscarile capului, ramānāndu-ti māinile libere. Birocratia ne omoara! Bine, am spus, daca gasesc pe cineva cu bani sa-l faca, pe urma ati avea bani sa-l cumparati? Ca cine īl face vrea si el sa cāstige, nu o face degeaba... A ramas ca o sa ma mai caute... Sa ma caute, eu aici sunt!
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Predictii despre viitorul omenirii in anul 2050?
» O invazie devastatoare
» Alte documente OZN desecretizate in Marea Britanie
» Salata cu sos de kefir
» Masti pentru tenul sensibil
» Cele sapte pacate capitale
» Dubrovnik – perla Adriaticei
» Suprarealist in Evul Mediu
» Miracole vii ale Terrei
» Cum tratam pietrele la rinichi
» Sa traiti mult si bine!
» Ce fotografii poti face cu telefonul mobil
» Descoperirea Americii... ca-n filme!
» Horoscopul saptamanii: 16-22 octombrie 2017
» 12 octombrie 1537 – S-a nascut Edward al VI-lea al Angliei
» Tema: „WILHELM TELL”
» Cat de adevarate sunt unele mituri istorice
» Un istoric proces incorect
» CIA pune pe internet dosarele sale OZN
» Mancare de vinete
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9