Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow TUR DE ORIZONT LA MARGINEA SPATIULUI 22 Sep 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 6 vizitatori online

TUR DE ORIZONT LA MARGINEA SPATIULUI

Imprimare E-mail
miercuri, 27 octombrie 2004

          Despre lansarea cu nu mult timp în urma, la Capu Midia, a rachetei Demonstrator 2B, reusita deplina a echipei ARCA, am scris cu mai bine de o luna in urma. Revenim acum, pentru ca Dumitru Popescu a avut amabilitatea sa ne ofere câteva amanunte suplimentare legate de activitatea si telurile Asociatiei, în viitorul nu foarte îndepartat.
          Despre lansarea cu nu mult timp în urma, la Capu Midia, a rachetei Demonstrator 2B, reusita deplina a echipei ARCA, am scris cu mai bine de o luna in urma. Revenim acum, pentru ca Dumitru Popescu a avut amabilitatea sa ne ofere câteva amanunte suplimentare legate de activitatea si telurile Asociatiei, în viitorul nu foarte îndepartat.
          
          CUM A ÎNCEPUT TOTUL?
          
          ARCA a fost oficial înregistrata în 1999, când, în urma unei vizite la casa memoriala Hermann Oberth din Sibiu, un grup de studenti ai Facultatii de Inginerie Aerospatiala – Bucuresti a decis sa schimbe ceva în ceea ce priveste nivelul scazut al activitatilor spatiale din România. Si, chiar daca a început de la un atelier închiriat la Râmnicu Vâlcea, echipa ARCA (40 de membri, dintre care 12 implicati direct în activitatea de zi cu zi a acestei organizatii) a reusit un lucru extraordinar, reprezentarea României în cea mai ambitioasa competitie, adresata vreodata sectorului privat în astronautica: Premiul X.
          
          CE ESTE X PRIZE CUP
          
          „Competitia X Prize este un concurs la care, pâna în acest moment, s-au înscris 26 de echipe din SUA, Marea Britanie, Rusia, Argentina, Israel, Canada, si România. Dupa încheierea Competitiei X Prize, în New Mexico se va desfasura, începând cu anul 2006, X Prize Cup, o competitie anuala la care sunt invitate sa participe echipele cel mai bine cotate. Probabil este vorba despre echipele invitate la Summit-ul X Prize din 16-17 aprilie 2004, de la Los Angeles, dar o decizie finala, in acest sens, nu a fost luata înca. Deja autoritatile locale din New Mexico au oferit un buget de 10 milioane dolari pentru organizare”, ne spune Dumitru Popescu.
          
          ARCA, ORIZONT SI X PRIZE
          
          Înainte de a se înscrie în competitie, ARCA a prezentat oficialilor X Prize proiectul vehiculului ORIZONT. ORIZONT are o lungime de 14 m, un diametru de 1,3 m si o greutate de 7.000 kg. Motorul-racheta, cu combustibil hibrid, asigura propulsia. Rezervoarele sunt realizate din materiale compozite. Vehiculul va fi lansat vertical de pe o rampa de lansare de 24 m înaltime. Viteza maxima atinsa va fi de peste 1.300m/s. La 40.000 m înaltime, motorul se va opri, iar vehiculul va continua sa urce inertial pâna la înaltimea de peste 100 km. Întoarcerea la sol a vehiculului ORIZONT se va face în doua piese separate: o piesa va fi racheta, iar cealalta va fi capsula, ambele având un sistem de recuperare cu parasuta. Dupa prezentarea acestui proiect a urmat înscrierea în Competitia X Prize, la data de 16 octombrie 2002 la Congresul International de Astronautica de la Houston-Texas, SUA. De atunci, echipa româneasca a devenit un competitor de baza, lucru afirmat si cu ocazia amintitului Summit X Prize din Los Angeles.
          
          DEMONSTRATOR, UN VEHICUL PREA „PRETENTIOS”?
          
          La începutul anului 2001 a fost demarata constructia rachetei Demonstrator a vehiculului ORIZONT. Demonstrator a fost un vehicul capabil sa atinga în zbor vertical altitudinea de 100 km, ceruta de concurs. Structura sa fusese finalizata în proportie de peste 80%, dar dificultatile financiare au împiedicat derularea programului, care în prezent se afla în conservare. Dupa acest „pas înapoi” s-a decis dezvoltarea unui nou program, mai putin „pretentios”, denumit Demonstrator 2. În cadrul acestui program au fost realizate doua vehicule „2” si „2B”. Varianta „2” a fost dezvoltata de catre ARCA începând cu luna mai a anului 2003. Altitudinea de zbor maxima pentru acest vehicul a fost stabilita la 20 km. Pe 09. 09. 2004, la Poligonul Fortelor Aeriene de la Capu Midia a avut loc lansarea cu succes a rachetei Demonstrator 2B. Parametrii generali de zbor obtinuti au fost: altitudine circa 1.000 m, viteza de 630 km/h, raza de actiune 2.100m. Dupa analiza înregistrarilor, specialistii Poligonului au descris zborul ca fiind: „Perfect”. „Trebuie mentionate aici sprijinul si colaborarea continua acordate de catre conducerea si reprezentantii Statului Major al Fortelor Aeriene si ai Poligonului Capu Midia, fara de care lansarea lui Demonstrator 2B nu ar fi fost posibila”, spune Dumitru Popescu.
          
          UN SISTEM DE PROPULSIE UNIC
          
          „Pe 1 aprilie 2004, a început programul de testare la sol a sistemului de propulsie monopropellant (combustibil cu un singur component n.r) pentru Demonstrator 2B. Pâna la începutul lunii iunie au fost finalizate testele, dupa 28 de porniri reusite. Astfel, ARCA este în prezent posesoarea primului motor-racheta din lume reutilizabil, construit integral din materiale compozite” spune Dumitru Popescu. Acest motor a fost „un pariu cu tehnologia” din mai multe puncte de vedere. În primul rând, nimeni pâna atunci nu mai reusise utilizarea, într-un motor-racheta operational, a apei oxigenate de concentratie 60-70%, descompunerea eficienta cu catalizatori ”clasici”, precum platina sau argintul, fiind imposibila. Dupa numai circa 4 luni de cercetare, a fost rezolvata aceasta problema. A fost apoi constructia motorului din materiale compozite, iar reutilizarea a fost din nou o mare provocare. Utilizarea materialelor compozite si în structura vehiculelor-racheta dezvoltate de ARCA a permis o reducere semnificativa a costurilor si o crestere a performantelor. Mai mult ca sigur, vehiculul ORIZONT va fi echipat cu un astfel de sistem, începând cu sfârsitul acestui an, acum, ca s-a încheiat zborul reusit al Demonstrator 2B.
          
          OBIECTIVE NU PREA ÎNDEPARTATE
          
          Pentru viitorul apropiat, ARCA are de gând sa organizeze un eveniment mediatic pâna la sfârsitul acestui an, pentru prezentarea vehiculului ORIZONT. Apoi, începerea testelor de propulsie la sol intr-unul dintre Poligoanele militare, cel mai târziu la începutul anului 2005. În plus, se doreste si realizarea unui program educational de anvergura nationala (pentru scoli, licee si universitati), în colaborare cu Ministerul Educatiei. Se are în vedere lansarea vehiculului ORIZONT, în varianta automata, pâna la mijlocul anului 2005. Ar urma lansarea vehiculului ORIZONT din New Mexico, în toamna anului 2005 si efectuarea unui zbor pilotat, în New Mexico, la sfârsitul anului 2006. Nu ne ramâne decât sa-i dorim tinerei echipe de la ARCA succes deplin.
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Spre o generatie a copiilor modificati genetic?
» De la diversiune la dictatura
» Reincarnari?
» Farmec delicat
» Perisoare de curcan cu sos de smantana
» Vitrina cu jucarii horror
» Arcul de Triumf din Paris
» Lumea sub lupa
» Celebra, dar... necunoscuta
» Tigareta electronica, pericol public
» Laptisorul de matca, elixirul vietii
» Un subtil exercitiu de admiratie
» Cand starurile debuteaza cu stangul
» Horoscopul saptamanii: 11-17 septembrie 2017
» 7 septembrie 1533 – S-a nascut Elizabeth I a Angliei
» Tema: „MUNICIPIUL CRAIOVA”
» Sperante pentru o viata mai lunga?
» O tragedie regala unica
» Cazul M.G.
» Ritualuri stravechi, cat se poate de actuale
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9