Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow La mare viteza 28 Apr 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 16 vizitatori online

La mare viteza

Imprimare E-mail
miercuri, 14 ianuarie 2004

          Cred ca mai bun titlu nici nu se putea, pentru un articol de început al lui 2004! Caci niciodata în istoria ei multimilenara civilizatia omului nu s-a miscat cu o asemenea viteza..
          Cred ca mai bun titlu nici nu se putea, pentru un articol de început al lui 2004! Caci niciodata în istoria ei multimilenara civilizatia omului nu s-a miscat cu o asemenea viteza...
          Dar chiar despre viteza pura vreau sa va vorbesc, astazi, mai precis despre cea mai importanta realizare a feroviarilor lumii, superba masina franceza numita TGV, adica train grande vitesse - si o fac pentru ca am speranta ca, spre 2010-2015, noi si urmasii nostri vom fi implicati în aceasta minunata aventura.
          Celebrul tren electric de mare viteza (record absolut: 513 km/h!) si-a pornit prima garnitura pe linia (special amenajata) Paris-Lyon, în anul 1981. Apoi: Paris - Saint-Etienne, Paris-Geneva, Paris-Dijon, Paris-Besançon , urmare a uneia dintre cele mai curajoase investitii facuta vreodata de vreun guvern. În 1991, ocolindu-se Parisul, Lyon este legat direct de reteaua ferata ducând spre Atlantic. Apoi: Lille-Paris, si, prin "TGV Méditéranée", legatura cu Marsilia, în 2001. Bilant actual: 1.200 de legaturi, gratie a 181 gari si un entuziasm al publicului, care se traduce astfel: pentru trasee durând pâna la 2 ore (dar viteza medie de mers este de 300 km/h) TGV-ul este imbatabil, atrage 90% din clientela; pâna la 3 ore de mers, 65%; peste 4 ore avionul este mai puternic, trenului ultra rapid îi ramâne doar 35-40% din piata.
          Între timp, urmare a succesului formidabil din toate punctele de vedere (viteza, comoditate, tehnologie înalta, eficienta comerciala, siguranta - nici un deces, în 22 de ani, un singur accident, acum circa un deceniu, când, datorita faptului ca sub linia ferata se afla o cazemata din al II-lea razboi mondial, deci un spatiu vid, o garnitura TGV a deraiat dar - amanunt extrem de important - locomotiva si vagoanele nu s-au rostogolit ci au ramas vertical, pe roti!). A aparut si competitia straina: ICE, în Germania, Shinkansen, în Japonia, ETR-ul italian, AVE, în Spania. Dar TGV-ul le este, ca întindere, net superior, pur si simplu "botind" harta Frantei, ca în povestirea "Pielea de sagri" a lui Balzac - caci unde în alta parte îsi pot permite locuitorii sa faca naveta de 200-300-400 kilometri, pentru a ajunge la locul de munca?
          Ce va fi mai departe? În primavara lui 2001 seful pilotilor de încercare de la o foarte stimabila companie a condus o "rama" de tren (un tronson) între Calais si Saint-Charles, pe distanta de 1067,2 kilometri si a efectuat operatia în 3 ore si 29 de minute, cu 300 de pasageri la bord. Pasagerul cu numarul 1.000.000.000 (!) se va urca, la un moment insesizabil din cadrul acestui deceniu în care ne aflam, în celebrul tren, urmare a 4.000 de calatori TGV-isti zilnic. S-au cheltuit 15 miliarde euro pentru întreaga infrastructura si 230 milioane euro pentru materialul rulant - cifre ametitoare pentru noi - dar investitia a fost rentabila, pasagerii au returnat cheltuielile si, în plus, au facut din Franta cel mai important ofertant de trenuri de mare viteza din lume.Reteaua TGV s-a latit, în timp, spre Marea Britanie, Italia, Germania, Spania, se va dilata curând, spre Olanda si, se spera, va deveni infrastructura solida a Uniunii Europene spre 2008, când Viena si Budapesta vor fi legate de Paris, Madrid, Köln, Lisabona. Mai târziu, poate, de Stockholm si Helsinki. Dar visul feroviarilor francezi de înalta viteza este o calatorie TGV-ista pe traseul Paris-Moscova, într-o singura noapte!
          Si atunci, ma întreb, de ce nu ne-am bate si noi, românii, pentru o viitoare linie de TGV, care sa ne lege de Paris, prin München, Viena si Budapesta si sa plece de la noi spre alte doua metropole ale U.E., Atena si Istanbul? Un vis de iarna? Nu, un exemplu de pragmatism politic, pentru colosul datator de speranta care va fi Uniunea Europeana din 2015-2020, cu adevarat Confederatie a Statelor Unite ale Europei.
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» De la Sherlock Holmes, la nano-detectivii de mâine
» Violenta si puterea absoluta
» Doru Davidovici si colegii sai
» Trei masti naturale
» Spaghete picante cu ton
» „Ursul” unificator al yakuza
» Loreta, manastirea unei legende
» Aventura si talent
» Cea mai mare galerie de arta în aer liber
» Buzele uscate, un calvar în orice sezon
» De la o dilema straveche la galopul de sanatate
» Softistii români, în elita mondiala
» Cinefili, vi se pregateste ceva!
» Horoscopul saptamanii: 1-7 mai 2017
» 27 aprilie 1822 – S-a nascut Ulysses Grant
» Tema: „IOANA D’ARC”
» Cum putem deveni „atleti ai memoriei”?
» Hitler suparat pe Vatican
» Patru intâlniri OZN ale unui pilot militar
» Spirit tribal
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare
» Corp ceresc condamnat la moarte


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9