Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Si totusi, acumulatoarele 28 May 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 5 vizitatori online

Si totusi, acumulatoarele

Imprimare E-mail
miercuri, 24 septembrie 2003

          Reiau tema energiei, obsedat fiind de ideea ca, de fapt, în spatele întâmplarilor aiurite ale politicii planetare de astazi sta aceasta nemarturisita teama, a unui grup de oameni, a unei clase, a unei natiuni, ca energia pe care o avem la dispozitie nu ne mai ajunge. Ca pentru ceea ce si-ar dori sa faca acea multime de oameni, în drumul ei catre podiumul competitiei dezvoltarii, nu exista, pentru moment, suficient de multi kilowati, suficient de multi Cai Putere.
          Reiau tema energiei, obsedat fiind de ideea ca, de fapt, în spatele întâmplarilor aiurite ale politicii planetare de astazi sta aceasta nemarturisita teama, a unui grup de oameni, a unei clase, a unei natiuni, ca energia pe care o avem la dispozitie nu ne mai ajunge. Ca pentru ceea ce si-ar dori sa faca acea multime de oameni, în drumul ei catre podiumul competitiei dezvoltarii, nu exista, pentru moment, suficient de multi kilowati, suficient de multi Cai Putere. De aici încrâncenarea de a reglementa, cu orice pret, productia de petrol irakiana, de aici, gigantismul, cu ale sale pericole - uriasa pana de curent din Estul Americii de Nord - de aici încapatânarea cu care ni se vâra pe gât produsul numit autovehicul, "hranit" cu petrol, desi este evident pentru orice om cu scaun la cap ca vehiculele de transport în comun, echipate cu motoare electrice înseamna solutia pe care Homo sapiens o are la îndemâna si de care - atentie! - nu se poate lipsi în acest al XXI-lea secol. De altfel, experimentul pe care îl fac în Islanda atât Uniunea Europeana cât si marea transnationala General Motors spune multe despre inevitabila declasare a petrolului din rolul sau de "monarh" al combustibililor: între 2003 si 2007 toate autovehiculele de pe soselele islandeze vor trece de pe benzina si motorina pe hidrogen, celula de combustie fiind cea care va naste curent electric, pentru electromotorul care va face lucrul mecanic util, cu randament bun si... fara fum!
          Dar nici electro-automobilul nu s-a demonetizat cu totul, ca idee, în ciuda faptului ca cercetarea în domeniul bateriilor de curent nu a facut prea mari pasi în ultima suta de ani (desi, marturisesc, am vazut cu ochii mei, într-un muzeu francez, un electromobil strabunic care, în anul 1900, strabatea 130 de kilometri, cu viteza de 60 km/h cu bateria de acumulatori pe care o avea la bord!). Japonezii de la Universitatea Keyio vin cu un asemenea electrovehicul; l-au botezat KAZ (Keyio Advanced Zero-emission vehicle, adica autovehiculul experimental cu zero emisie de gaze) si are urmatoarele performante: autonomie 320 km (dupa care trebuie reîncarcat, la o priza obisnuita, timp de o ora), viteza medie 90 km/h (la care poate ajunge în doar 7 secunde de la pornire), viteza maxima 309 km/h (!); 8 locuri la bord, motoare pe fiecare roata (prin care acumulatoarele de la bord se încarca, când autoturismul merge la vale), putere totala: 590 hp, provenind de la 184 baterii de lithiu; transmisia si bordul electronice, pneumatice si informatizate; pretul 400.000 de dolari - din pacate, foarte piperat...
          Dar energia la purtator, la "conserva" nu se înfige doar pe sosele ci, insidioasa, cauta nivelele micro. Adica acolo unde, vrem-nu vrem, trebuie sa punem petrolul de-o parte: în telefoane celulare, lanterne, aparate audio-video si computere portabile, în toate uneltele electrice cu care ne-am înconjurat si care ne fac viata mai usoara. Or, bateriile clasice (vechile El-ba, timisorene, va amintiti?) devin, dupa utilizare, gunoaie foarte periculoase ecologic. Inginerul Shelley Miller, de la Universitatea americana din Saint Louis le-a gasit un înlocuitor: microacumulatorul cu alcool. Tehnologia pare uluitor de simpla: într-un vas de marimea unui timbru postal se toarna un strop de metanol sau etanol si câteva miligrame dintr-o enzima care, la anodul instalatiei dezbraca moleculele respective de atomii de hidrogen, creând astfel curent electric, protoni si... otet, ca produs auxiliar. Enzima este protejata de aciditate si fluctuatiile de temperatura de un strat de teflon poros, care lasa protonii sa treaca spre catod, unde reactioneaza cu oxigenul, formând al doilea reziduu, apa (se colecteaza, împreuna cu otetul, într-un mic cartus, si se elimina). Timpul de functionare al minimicrobateriei? Trei luni, spune inventatorul, si asta indiferent de calitatea picaturii de alcool pe care o turnati în mica celula de combustie...
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Ce spune stiinta despre cele 10 urgii biblice
» Eroul subteranelor
» OZN-ul de la Aeroportul Mihail Kogalniceanu
» Solutii rapide
» Ficat pane
» „Profesorul” din Corleone
» Manastirea Rafaila
» „Un soare printre stele”
» Sub imperativul tabuurilor
» Romanii normoponderali – o „minoritate” dramatica
» Prietenii verzi ai ficatului
» Filme pe gustul pietei chineze
» Horoscopul saptamanii: 8-14 mai 2017
» 4 mai 1979 – Margaret Thatcher devine premier
» Tema: „CERBUL”
» De la Sherlock Holmes, la nano-detectivii de mâine
» Violenta si puterea absoluta
» Doru Davidovici si colegii sai
» Trei masti naturale
» Spaghete picante cu ton
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9