Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Inspectie cosmica pe vremuri, NASA... 23 Jun 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 3 vizitatori online

Inspectie cosmica pe vremuri, NASA...

Imprimare E-mail
miercuri, 25 iunie 2003

          Daca o specie suprainteligenta de extraterestri ar fi aterizat pe Pamânt cu 30 de ani în urma, cu siguranta noi le-am fi prezentat, pentru a-i impresiona, bijuteria cea mai valoroasa a civilizatiei umane, agentia spatiala NASA. Cu care însa nu ne-am mai putea lauda acum, caci câteva decizii gresite ale administratiei americane si câteva accidente tragice i-au erodat glorioasei agentii si activitatea si imaginea.
          Daca o specie suprainteligenta de extraterestri ar fi aterizat pe Pamânt cu 30 de ani în urma, cu siguranta noi le-am fi prezentat, pentru a-i impresiona, bijuteria cea mai valoroasa a civilizatiei umane, agentia spatiala NASA. Cu care însa nu ne-am mai putea lauda acum, caci câteva decizii gresite ale administratiei americane si câteva accidente tragice i-au erodat glorioasei agentii si activitatea si imaginea. Prima a fost ilogica întrerupere a "Programului Apollo", de explorare si cucerire a Lunii, desfasurat, cu enorm succes, între 1969 si 1974 si abandonat absolut fara remuscari - chiar putem vorbi, în acest caz, de un pas ratat al lui Homo Sapiens din propria sa dezvoltare. A doua lovitura - cumplita - a venit în 1986, cu explozia navetei "Challenger", care aproape ca l-a convins pe contribuabilul american sa trimita NASA la categoria actiunilor perdante si periculoase. Iar recentul dezastru al "Columbiei" pare sa fi fost - folosesc o expresie pur mioritica - bomboana de pe coliva zborurilor spatiale în avioane cosmice cu oameni la bord. Adaugând si prea desele ratari ale robotilor cosmici trimisi spre haurile Sistemului Solar - nava "Mars Observer", în valoare de 1 miliard de dolari a fost pierduta în 1993, pentru ca s-au folosit, în mod pur, si simplu idiot, masuri englezesti (mile, toli) si, simultan, cele din sistemul metric; si tot în 1999 "Mars Polar Lander" a scapat de sub control si s-a prabusit pe suprafata planetei Marte - si... sa acceptam ideea ca, din pacate, NASA nu mai este ce a fost...
          Totusi, pe cerul de deasupra capetelor noastre pluteste "ISS" - Statia Spatiala Internationala - si cel putin definitivarea si întretinerea ei trebuie facuta. Rusii îsi continua activitatea cosmica, în ciuda dificultatilor financiare, Agentia Spatiala Europeana (ESA) îsi iuteste metabolismul, dau semne ca se vor implica în activitatea cosmica China, Japonia si India - asa ca nici SUA nu pot abandona cea mai profitabila activitate din viitor a omului, care este, fara dubii, cercetarea Sistemului Solar. În consecinta, iesind din amorteala (propusesera o noua generatie de aparate spatiale tocmai pentru... 2020!) administratorii NASA, cercetatorii si inginerii ei de mare calibru împreuna cu principalii lor furnizori au trecut, chiar dupa momentul "Columbia", la conceperea unor avioane cosmice de tip nou, capabile, în vederile proiectantilor, sa transporte mai mult cargo, dar cu mai putini oameni (2-4) la bord. Va fi vorba, de fapt, de un fel de "barci de salvare" pentru "ISS" - si deducem de aici hotarârea NASA de a consolida Statia Spatiala Internationala. Astfel doua companii subcontractoare ale NASA (The orbital Science Corporation si Northrop Grumman) au reluat o idee tehnica respinsa în anii 1900, aceea a unei rachete cu aripi, numita "HL-20", Phantom Works-Boeing lucreaza la modificarea avionului de foarte mare viteza "X-37" (25 Mach, adica de 25 de ori viteza sunetului!) iar Locheed Martin Corp a ales doua variante de lucru, un avion spatial de mici dimensiuni si o racheta de tip "Soyuz" perfectionata (recunoscând astfel ca strategia ruseasca de folosire a "bidoanelor-racheta" s-a dovedit mai viabila decât cea a dezvoltarii navetelor spatiale ultrasofisticate).
          Noua flotila va iesi la lucru, probabil, în jurul anului 2012. Pâna atunci NASA, ramasa cu doar 3 din vechile navete, le pastreaza la sol pâna la elucidarea cauzelor accidentului "Columbiei". Dar în strategiile cosmice care se tes se strecoara, din ce în ce mai persistent, ideea ca nu astronauti, adica oameni în carne si oase, trebuie trimisi în cosmos, ci roboti din ce în ce mai perfectionati, dotati cu "ochi" si "urechi" care sa cuprinda, sa observe si sa transmita acasa cât mai multe date. Este mai ieftin si mai sigur asa... Dar când te gândesti ca în urma cu nici trei decenii, eram, toti, atât de siguri, ca în anul 2000 omul va pune piciorul pe Marte...
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Primul robot umanoid printat 3d
» Batalia pentru Dardanelle
» Cazul Certesti – 1996
» Tratamente cosmetice de succes
» Friptura marinata din carne de porc
» Ziua in care masinile scriu poezii
» Manastirea Dervent
» Umor suprarealist
» Eniovden – o sarbatoare a Soarelui si a focului
» Exista un virus al nebuniei?
» Iedera, nu doar o planta decorativa
» Mishima, onoare si dezamagire
» Twin Peaks 2017 – mai straniu, mai socant, mai incitant
» Horoscopul saptamanii: 19-25 iunie 2017
» 15 iunie 1330 – S-a nascut Edward, „Printul negru”
» Tema: „INFERNUL”
» Pitagora, matematician si guru
» Cum se primesc invadatorii
» Intâlniri la Bâlea Lac si in Muntii Ciucas
» 4 masti eficiente
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9