Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Inspectie cosmica pe vremuri, NASA...
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 19 vizitatori online

Inspectie cosmica pe vremuri, NASA...

Imprimare E-mail
miercuri, 25 iunie 2003

          Daca o specie suprainteligenta de extraterestri ar fi aterizat pe Pamānt cu 30 de ani īn urma, cu siguranta noi le-am fi prezentat, pentru a-i impresiona, bijuteria cea mai valoroasa a civilizatiei umane, agentia spatiala NASA. Cu care īnsa nu ne-am mai putea lauda acum, caci cāteva decizii gresite ale administratiei americane si cāteva accidente tragice i-au erodat glorioasei agentii si activitatea si imaginea.
          Daca o specie suprainteligenta de extraterestri ar fi aterizat pe Pamānt cu 30 de ani īn urma, cu siguranta noi le-am fi prezentat, pentru a-i impresiona, bijuteria cea mai valoroasa a civilizatiei umane, agentia spatiala NASA. Cu care īnsa nu ne-am mai putea lauda acum, caci cāteva decizii gresite ale administratiei americane si cāteva accidente tragice i-au erodat glorioasei agentii si activitatea si imaginea. Prima a fost ilogica īntrerupere a "Programului Apollo", de explorare si cucerire a Lunii, desfasurat, cu enorm succes, īntre 1969 si 1974 si abandonat absolut fara remuscari - chiar putem vorbi, īn acest caz, de un pas ratat al lui Homo Sapiens din propria sa dezvoltare. A doua lovitura - cumplita - a venit īn 1986, cu explozia navetei "Challenger", care aproape ca l-a convins pe contribuabilul american sa trimita NASA la categoria actiunilor perdante si periculoase. Iar recentul dezastru al "Columbiei" pare sa fi fost - folosesc o expresie pur mioritica - bomboana de pe coliva zborurilor spatiale īn avioane cosmice cu oameni la bord. Adaugānd si prea desele ratari ale robotilor cosmici trimisi spre haurile Sistemului Solar - nava "Mars Observer", īn valoare de 1 miliard de dolari a fost pierduta īn 1993, pentru ca s-au folosit, īn mod pur, si simplu idiot, masuri englezesti (mile, toli) si, simultan, cele din sistemul metric; si tot īn 1999 "Mars Polar Lander" a scapat de sub control si s-a prabusit pe suprafata planetei Marte - si... sa acceptam ideea ca, din pacate, NASA nu mai este ce a fost...
          Totusi, pe cerul de deasupra capetelor noastre pluteste "ISS" - Statia Spatiala Internationala - si cel putin definitivarea si īntretinerea ei trebuie facuta. Rusii īsi continua activitatea cosmica, īn ciuda dificultatilor financiare, Agentia Spatiala Europeana (ESA) īsi iuteste metabolismul, dau semne ca se vor implica īn activitatea cosmica China, Japonia si India - asa ca nici SUA nu pot abandona cea mai profitabila activitate din viitor a omului, care este, fara dubii, cercetarea Sistemului Solar. Īn consecinta, iesind din amorteala (propusesera o noua generatie de aparate spatiale tocmai pentru... 2020!) administratorii NASA, cercetatorii si inginerii ei de mare calibru īmpreuna cu principalii lor furnizori au trecut, chiar dupa momentul "Columbia", la conceperea unor avioane cosmice de tip nou, capabile, īn vederile proiectantilor, sa transporte mai mult cargo, dar cu mai putini oameni (2-4) la bord. Va fi vorba, de fapt, de un fel de "barci de salvare" pentru "ISS" - si deducem de aici hotarārea NASA de a consolida Statia Spatiala Internationala. Astfel doua companii subcontractoare ale NASA (The orbital Science Corporation si Northrop Grumman) au reluat o idee tehnica respinsa īn anii 1900, aceea a unei rachete cu aripi, numita "HL-20", Phantom Works-Boeing lucreaza la modificarea avionului de foarte mare viteza "X-37" (25 Mach, adica de 25 de ori viteza sunetului!) iar Locheed Martin Corp a ales doua variante de lucru, un avion spatial de mici dimensiuni si o racheta de tip "Soyuz" perfectionata (recunoscānd astfel ca strategia ruseasca de folosire a "bidoanelor-racheta" s-a dovedit mai viabila decāt cea a dezvoltarii navetelor spatiale ultrasofisticate).
          Noua flotila va iesi la lucru, probabil, īn jurul anului 2012. Pāna atunci NASA, ramasa cu doar 3 din vechile navete, le pastreaza la sol pāna la elucidarea cauzelor accidentului "Columbiei". Dar īn strategiile cosmice care se tes se strecoara, din ce īn ce mai persistent, ideea ca nu astronauti, adica oameni īn carne si oase, trebuie trimisi īn cosmos, ci roboti din ce īn ce mai perfectionati, dotati cu "ochi" si "urechi" care sa cuprinda, sa observe si sa transmita acasa cāt mai multe date. Este mai ieftin si mai sigur asa... Dar cānd te gāndesti ca īn urma cu nici trei decenii, eram, toti, atāt de siguri, ca īn anul 2000 omul va pune piciorul pe Marte...
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 6,00 lei
- 2 luni: 12,00 lei
- 3 luni: 18,00 lei
- 4 luni: 24,00 lei
- 5 luni: 30,00 lei
- 6 luni: 36,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Pasi spre omul invizibil si padurea luminoasa
» O confruntare dramatica a Razboiului Rece
» Extraterestri sau efecte speciale?
» Crema de sunca
» Ten stralucitor
» Se vede mai bine din avion
» Orase mauritane stravechi
» Poet al nudului feminin
» Descifrarea Manuscrisului Voynich
» AVC ā€“ de la confuzie la moarte
» Isus, cu statut de refugiat
» Totul despre filmele de Oscar: ā€žVacanta la Romaā€
» Horoscopul saptamanii: 23-29 iulie 2018
» 19 iulie 1890 ā€“ S-a nascut George al II-lea al Greciei
» Tema: ā€žDANSULā€
» Zaharul, dusmanul din farfurie
» Lunetistii, arma secreta contra Wehrmacht
» Dezvaluirile unui senator despre OZN-uri
» Cartofi cu branza
» Cuburi ā€žmagiceā€
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9