Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Pagini negre si ciudate din istoria aviatiei
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 8 vizitatori online

Pagini negre si ciudate din istoria aviatiei

Imprimare E-mail
miercuri, 23 aprilie 2003

          Concorde sfârsitul unei legende
          
          "Pasarea cu ciocul de otel", pensionata înainte de soroc
          
          N ici nu s-a încheiat bine faza militara a razboiului din Irak, si Franta se vede nevoita sa renunte la zborurile supersonice ale aparatului franco-britanic Concorde, începând de la 1 octombrie, dupa 27 de ani de exploatare comerciala. Aceeasi masura este valabila si pentru British Airways.
          Concorde sfârsitul unei legende
          
          "Pasarea cu ciocul de otel", pensionata înainte de soroc
          
          N ici nu s-a încheiat bine faza militara a razboiului din Irak, si Franta se vede nevoita sa renunte la zborurile supersonice ale aparatului franco-britanic Concorde, începând de la 1 octombrie, dupa 27 de ani de exploatare comerciala. Aceeasi masura este valabila si pentru British Airways. Air France va suspenda zborurile începând cu 31 mai, motivul oficial fiind "contextul economic si cererea scazuta de bilete". Cu toate acestea, compania si-a pastrat un colac de salvare, precizând ca zborurile avionului Concorde ar putea fi reluate imediat, "daca situatia economica se va îmbunatatii vizibil". Asta poate însemna, cu alte cuvinte, niciodata. Interesant este faptul ca situatia economica s-a înrautatit în ultimele luni, cum explica si Jean-Cyril Spinetta, Pdg al Air France, "fapt ce s-a tradus prin scaderea drastica a calatoriilor de afaceri". Multi analisti vorbesc tot mai insistent, însa, despre pretul economic pe care Franta trebuie sa-l plateasca ca urmare a opozitiei ei fatise fata de declansarea razboiului din Irak, fapt ce a determinat "mânia" SUA. S-ar putea vorbi în cazul acestei foarte brusc anuntate decizii a Air France despre faptul ca avionul a intrat într-un con de umbra al interesului public dupa accidentul de la Gonesse (Val-d'Oise) din 25 iulie 2000. Daca acesta ar fi motivul, atunci Concorde ar fi primul caz din istoria aviatiei civile care este retras de pe piata din cauza unui singur accident! În fond aparatul Concorde s-a dovedit a fi, de-a lungul istoriei, cel mai sigur avion de pasageri. În acelasi timp, Concorde este si singurul aparat supersonic de calatori de pe planeta. Cu atât mai mult pensionarea lui brusca da de gândit. Retragerea lui de pe piata lasa loc aparatelor din dotarea companiilor americane care vor prelua segmentul lasat gol, ele la rândul lor fiind într-o accentuata recesiune, pe care administratia americana încearca sa o îndulceasca cu subventii de peste 30 miliarde dolari. "Este sfârsitul unei epoci fantastice a aeronauticii mondiale" a spus Rod Eddington, director general la British Airlines, care a adaugat, si el, ca în cazul deciziei de a retrage Concorde pe linia moarta este o "decizie comerciala prudenta".
          
          
          Dedesubturi întunecate
          
          Istoria aviatiei cunoaste câteva exemple care vin sa confirme o acerba lupta comerciala între SUA si Europa. Putina lume stie ca Marea Britanie a construit primul bombardier din lume cu aripa delta propulsat cu doua motoare cu reactie, asta la începutul anilor 60. Este vorba despre modelul TSR-2, o adevarata bijuterie zburatoare, un avion de lupta de conceptie integral britanica, de la design-ul modelului pâna la propulsoare. El a fost construit în 5 exemplare, doua au fost testate în zbor si rezultatele au fost mai mult decât încurajatoare. Existau si comenzi, Australia oferindu-se sa cumpere ceva mai mult de 100 de aparate britanice. Printr-o decizie misterioasa, avioanele au fost distruse, împreuna cu toata documentatia, desenele si rezultatele testelor! 6 luni mai târziu aparea pe piata aparatul F-111, Australia redirectionând oferta spre SUA!
          Într-un documentar britanic difuzat pe Discovery Channel, misterul se dezleaga: Sub presiunea FMI, Guvernul Laburist a distrus avionul de lupta cu reactie TSR-2 în 1965, la câteva saptamâni dupa ce acesta îsi etalase calitatile în zborul inaugural din 27 decembrie 1964!
          Britanicii mai au la activ o amintire neagra în domeniul aviatiei. De data asta a aviatiei civile. Constructorul De Havilland a realizat, la nici zece ani dupa terminarea celui de-al doilea razboi mondial, primul avion cu reactie comercial. Modelul s-a numit Comet. Avionul s-a bucurat de un succes enorm, numai ca, dupa doi ani de exploatare, în cursul anului 1954, o serie de doua ciudate accidente în numai doua luni au întunecat viitorul mult prea stralucitor. Cercetarile facute la sol au stabilit o cauza a accidentelor: oficial, a fost vorba despre cedarea materialului în dreptul hublourilor (patrate) de pe fuselajul aparatului. Americanii s-au aratat interesati de preluarea unor date legate de motoarele cu reactie de productie britanica. Si astfel, o posibila dominatie britanica în domeniul avioanelor comerciale cu reactie avea sa fie de fapt sfârsitul unui vis. Britanicii, oficial tot din motive economice, si anume scaderea cererilor pentru biletele de calatorie, au fost nevoiti sa renunte la aparatul Comet, desi existau comenzi pentru 50 de aparate. Câteva luni mai târziu aparea pe piata mondiala un alt avion cu reactie pentru calatori, de productie americana. Producator? Boeing. Modelul 707.
          
          Concorde a avut un frate
          
          Fratele vitreg al aparatului franco-britanic s-a numit TU-144. "Konkordski" era un frate geaman, dar din mame diferite, daca s-ar putea spune asa. Câte asemenea aparate au existat în fosta URSS nu se stie cu exactitate, dupa unele surse este vorba despre 17 aparate, cert este ca el n-a apucat sa zboare pe liniile internationale, deoarece atunci când a fost prezentat la Târgul aviatic "Le Bourget" din Paris, pe 3 iunie 1973, avionul s-a prabusit în conditii misterioase sub privirile a peste 200.000 de spectatori. De atunci, Concorde a ramas singurul avion supersonic de pasageri din lume, profilul lui de pasare gratioasa, care sfideaza legile gravitatiei, a continuat sa existe pe cerul planetei pentru a se retrage acum, în al treilea an al mileniului 3, dupa aproape trei decenii de exploatare, fara a lasa în locul lui un alt avion supersonic de pasageri. Sau cine stie, exista peste Ocean, un proiect de avion supersonic pentru pasageri...
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 6,00 lei
- 2 luni: 12,00 lei
- 3 luni: 18,00 lei
- 4 luni: 24,00 lei
- 5 luni: 30,00 lei
- 6 luni: 36,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Coridoarele memoriei
» Sunetul „sferelor inalte”
» Apelul unui fost inalt oficial american
» Snitel umplut
» Sfaturi utile
» Dat in urmarire: aurul nazistilor
» Turnul Belem din Lisabona
» Dreptul de a visa
» Calatori in... lumea stelara
» „Tristetea” neuronului adormit
» Bijuteria Marii Uniri
» Actori transformati de rolurile lor
» Horoscopul saptamanii: 23-29 aprilie 2018
» 19 aprilie 2011 – Fidel Castro demisioneaza
» Tema: „CHINA”
» Spaima in fata inteligentei artificiale
» Un monarh razboinic
» Invazie extraterestra in luna mai?
» Crema de ficat cu oua
» Solutii rapide pentru un obraz stralucitor
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9