Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Noile navete spatiale ale NASA 29 Apr 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 4 vizitatori online

Noile navete spatiale ale NASA

Imprimare E-mail
miercuri, 19 martie 2003

          
          Dupa dezintegrarea navetei Columbia, NASA este pregatita sa aduca în prim plan o noua generatie de navete spatiale. Recent, Agentia spatiala americana a dezvaluit caracteristicile avionului spatial orbital (ASO), cum se numeste noul aparat care va înlocui, începând din 2010, flotila actualelor navete spatiale, îmbatrânita si uzata moral (Atlantis, Endeavour si Discovery).


            Dupa NASA, principala misiune a viitorului avion spatial orbital va fi transportul echipajului de la bordul Statiei Spatiale Internationale (SSI). Dupa cum se stie, pe SSI se afla acum trei cosmonauti (doi americani si unul rus), care ar fi fost abandonati, dupa tragedia de la 1 februarie, daca nu ar fi existat nava automata de transport Progres, a Agentiei spatiale rusesti care a facut un prim drum de aprovizionare imediat dupa explozia navetei Columbia. Noul avion spatial orbital va îndeplini si functia de vehicul de evacuare, în caz de urgenta, de pe SSI. Pâna atunci, în 2010, echipajul imobilizat astazi pe SSI va fi readus pe Pamânt de nava ruseasca Soyuz. Viitorul avion spatial orbital nu va diferi mult de actualele navete spatiale: el va fi lansat cu ajutorul unei rachete si va ateriza ca un avion. Singura diferenta ar fi, dupa declaratiile administratorului adjunct al NASA, ca avionul spatial va putea "furniza un mijloc de salvare de pe SSI", actiune pe care actualele navete n-o pot îndeplini. El va putea evacua în caz de urgenta "cel putin patru membri ai echipajului SSI". O alta îmbunatatire consta în perioada mai scurta în care avionul spatial, care este complet reutilizabil, va putea fi pregatit pentru o noua misiune. În cazul actualelor navete, timpul de pregatire pentru o noua misiune spatiala este de trei pâna la patru luni. Avionul spatial se preconizeaza a fi mult mai manevrabil din momentul în care este pe orbita. Cu toate acestea, el va fi ceva mai mic în comparatie cu navetele actuale si nu va putea transporta decât o mica încarcatura în caz de urgenta. NASA a lansat caietul de sarcini si cu un buget de 4,8 miliarde dolari pentru urmatorii cinci ani, ea spera ca navetele de generatia a doua sa intre în productie din 2006 pentru a putea fi utilizate începând din anul 2010. În privinta prototipurilor pentru avionul spatial, experimentate înca din anii 90, e vorba despre avioanele racheta X-37 si X-38/CRV (in imagine), a fost necesara o reorganizare a proiectelor din pricina unor erori tehnologice aparute în timpul testarilor. Unele proiecte cu forme futuriste au fost prezentate de diversi constructori (Boeing, Lockheed Martin), si sunt vehicule cu decolare verticala sau orizontala formate din doua etaje, unul pentru echipaj celalalt pentru încarcatura utila. Scopul noilor vehicule spatiale reutilizabile este si acela exprimat fara ocolisuri de catre NASA, si anume de a reduce cheltuielile totale de exploatare (transport si infrastructura) la maximum 2.000 dolari pe kilogram de încarcatura transportata în spatiu, în comparatie cu costul actual care este de 20.000 dolari/kg.
          
          Diguri pentru salvarea Venetiei
          
          Lucrarile unui sistem de diguri plutitoare pentru salvarea Venetiei în caz de inundatii, aprobat înca din 2001, vor fi lansate pe 27 martie, dupa ce au fost amânate cu aproape o luna. Proiectul "Moise" a fost imaginat înca din anul 1984 si prevedea construirea de diguri mobile în dreptul celor trei intrari ale lagunei ca masura de protejare a celebrului oras în timpul inundatiilor periodice. Digurile plutitoare ar urma sa se ridice în momentul în care nivelul apei din oras atinge 110 cm. Venetia s-a confruntat cu regularitate cu un nivel crescut al apelor, cota de 147 cm fiind înregistrata la mijlocul lunii noiembrie anul trecut, în conditiile în care, în fiecare zi, în laguna, care are o suprafata de 550 km patrati, intra si ies între 400 si 500 milioane de metri cubi de apa. 79 de panouri plutitoare vor alcatui cele 3 diguri plutitoare, plasate în dreptul celor trei porti de intrare în laguna. 41 vor fi plasate la poarta Lido, 20 la poarta Malamocco si 18 la poarta Chioggia. Cele 79 de panouri sunt de fapt niste vane de otel care in momentul când sunt umplute cu aer comprimat se ridica, transformându-se în diguri, urmând ca atunci când nivelul marii scade, aerul sa fie scos pentru ca ele sa revina la pozitia orizontala initiala. Costurile lucrarilor s-ar ridica la o suma ce a fost estimata de premierul Silvio Berlusconi la 5 miliarde de euro si, chiar daca a fost criticat de ecologisti, sistemul ar putea salva de la distrugere acest splendid oras italian pe care oricine ar trebui sa-l vada cel putin o data în viata.
          
          

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» De la Sherlock Holmes, la nano-detectivii de mâine
» Violenta si puterea absoluta
» Doru Davidovici si colegii sai
» Trei masti naturale
» Spaghete picante cu ton
» „Ursul” unificator al yakuza
» Loreta, manastirea unei legende
» Aventura si talent
» Cea mai mare galerie de arta în aer liber
» Buzele uscate, un calvar în orice sezon
» De la o dilema straveche la galopul de sanatate
» Softistii români, în elita mondiala
» Cinefili, vi se pregateste ceva!
» Horoscopul saptamanii: 1-7 mai 2017
» 27 aprilie 1822 – S-a nascut Ulysses Grant
» Tema: „IOANA D’ARC”
» Cum putem deveni „atleti ai memoriei”?
» Hitler suparat pe Vatican
» Patru intâlniri OZN ale unui pilot militar
» Spirit tribal
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare
» Corp ceresc condamnat la moarte


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9