Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Dupa aproape doua saptamāni de la dezintegrarea navetei Columbia, apar noi date
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 10 vizitatori online

Dupa aproape doua saptamāni de la dezintegrarea navetei Columbia, apar noi date

Imprimare E-mail
miercuri, 19 februarie 2003

          5+1 scenarii ale dezastrului
          
          Au trecut doua saptamāni de la dezintegrarea navetei Columbia si īntrebarile sunt mai numeroase decāt raspunsurile. Īntrebarea capitala īn astfel de situatii este "care a fost cauza accidentului fatal?".
          5+1 scenarii ale dezastrului
          
          Au trecut doua saptamāni de la dezintegrarea navetei Columbia si īntrebarile sunt mai numeroase decāt raspunsurile. Īntrebarea capitala īn astfel de situatii este "care a fost cauza accidentului fatal?". Ron Dittemore, directorul de zbor al navetei spatiale, se arata rezervat īn ipoteze, dar ziaristii deja au inventariat 5 posibile cauze pentru dezintegrarea Columbiei la intrarea īn atmosfera. Prima ipoteza, aceea ca o bucata de material izolator de pe rezervorul principal de combustibil s-a desprins si a avariat īntr-o oarecare masura scutul termic, format din placi ceramice, situatie īn care naveta a devenit vulnerabila la reintrarea īn atmosfera Pamāntului. O ipoteza pomenita cu obstinatie aproape o saptamāna, o ipoteza-vedeta la care NASA a renuntat brusc. Ron Dittemore a recunoscut ca o bucata de material s-a desprins de rezervor avariind oarecum scutul termic de pe aripa stānga, dar argumenteaza ca si alte navete au pierdut placute ceramice si misiunile n-au fost puse īn pericol. Adevarul este ca e destul de putin probabil ca o spuma izolanta de o jumatate de metru lungime sa cauzeze o stricaciune majora navetei. De altfel filmul incidentului a fost analizat si s-a constatat ca misiunea nu era pusa īn pericol. Dar daca NASA s-a īnselat? Asta este o īntrebare la care Ron Dittemore n-a raspuns. O alta ipoteza este ca naveta a intrat īn atmosfera īntr-un unghi nepotrivit, ceea ce a devenit fatal īn minutele ulterioare. O reintrare sub un unghi gresit ar fi putut duce la o īncalzire exagerata a structurii si īn final la explozia ei. Totusi, traiectoria nu se stabileste ad hoc, ea este prestabilita de computer, este aceeasi la fiecare misiune, si nimeni nu se joaca cu traiectoriile. Īn plus, NASA a spus ca pāna īn momentul dezintegrarii, naveta era perfect controlabila si executa programul de reintrare fara nici o abatere. O a treia ipoteza pomeneste despre carlinga navetei, care, fiind uzata, ar fi cedat la reintrare, luānd foc(?). E drept ca naveta Columbia era cea mai veche din flotila NASA, dar garantia ei era de 100 de misiuni īn spatiu. Or ea nu se afla decāt la cea de-a 28-a! Se mai vorbeste de un scurt circuit care ar fi provocat un incendiu la bord. Exista probabil suficiente metode de a stinge un scurtcircuit īn naveta, asa īncāt ipoteza cade aproape de la sine. Īn fine, cea mai fantezista la urma, naveta s-ar fi ciocnit cu un meteorit cu exact 16 minute īnainte de aterizare!
          
          O ipoteza ceva mai serioasa
          
          Exista ceva misterios care i-au facut pe responsabilii NASA sa renunte la ipoteza-vedeta a bucatii de spuma izolatoare desprinse de pe rezervor la lansare. Si unul dintre motive este cel adus de armata. Publicatia americana "Aviation Week & Space Technology" a anuntat vinerea trecuta ca US Air Force a facut fotografii de la sol ale navetei (de la baza aeriana Kirtland, New Mexico) cu 3 minute īnainte de dezintegrarea ei (7,57). Revista cita surse apropiate ale anchetei. Desi nu sunt de o calitate foarte grozava (vezi foto de pe prima pagina), se spune ca īn fotografii se poate observa ca aripa stānga era deteriorata īn zona de lānga fuselaj! Cu un minut īnainte de dezintegrare, naveta prezenta o anomalie grava la aripa stānga care era pe punctul de a se rupe! Fotografiile, despre care Michael Kostelnik, administrator adjunct la NASA spunea ca "vor fi analizate cu atentie", vin sa sustina o observatie anterioara a Administratiei care vorbea despre ultimele 32 de secunde īnainte de explozie, cānd a fost īnregistrata o crestere brusca a temperaturii īn aripa stānga, si a factorului de rezistenta la īnaintare. Totusi, fotografiile armatei nu raspund la īntrebarea capitala. Ron Dittemore a declarat la o conferinta de presa ca ceea ce pare niste neregularitati īn aripa navetei se poate datora rezolutiei si distantei de la care a fost facuta imaginea (61 km). Pe de alta parte, Dittemore a mai spus ca fotografiile facute īn momentul lansarii, de pe rampa, "sunt de nefolosit din pricina ca nu sunt clare"!
          
          Ce s-a putut īntāmpla?
          
          Īn acest moment, cānd toate celelalte scenarii dispar, se poate imagina unul mai aproape de realitate. Este posibil ca o trapa de la trenul de aterizare sa se fi deschis, poate īntreg trenul de aterizare de pe aripa stānga sa fi iesit brusc sau poate o bucata īntreaga din aripa stānga s-a desprins, ceea ce a provocat iesirea de sub control a navetei si explozia finala. Se poate vorbi chiar despre o fisura structurala īn aripa stānga, care a permis temperaturii extreme, īn jur de 1.400 grade Celsius, sa atace structura de aluminiu si grafit a aripii care nu rezista decāt la o temperatura de 175 de grade. Oficialii NASA au anuntat marti ca au gasit o bucata din aripa stānga, ceea ce ar putea duce la o analiza mai exacta a cauzelor catastrofei. Dar, totusi, ce a provocat deteriorarea aripii? Este posibil ca structura aripii sa fi fost avariata mult mai serios la lansare, īn cadrul incidentului pomenit de NASA. Se pare ca la reintrare, desprinderea unei bucati din aripa stānga a condus la iesirea de sub control a navetei care, īn momentul cānd trebuia sa execute un viraj spre dreapta, a intrat īntr-un viraj necontrolat spre stānga. Imediat dupa aceea, nava s-a dezintegrat. Putem face legatura cu fotografia publicata saptamāna trecuta, īn care erau vizibile doua crapaturi pe partea exterioara a aripii stāngi si nu pe cea interioara, acolo unde se afla scutul termic. Un film realizat de un amator īnaintea fotografiilor facute de US Air Force, si difuzat saptamāna trecuta de canalul de televiziune NBC, arata ca naveta a pierdut cāteva bucati din structura ei pe cānd se afla deasupra statului Arizona, cu cāteva minute īnainte de dezintegrarea care s-a petrecut deasupra statului Texas.
          
          Ce sanse de scapare au avut astronautii?
          
          Se vorbeste si despre posibilitatea ca cei 7 astronauti sa fi fost salvati. La toate variantele nascocite, NASA a raspuns negativ. Realitatea este ca toti cei 7 au fost condamnati. O reparatie īn spatiu? Ipoteza exclusa, astronautii nu aveau placute ceramice de schimb si nici nu puteau ajunge īn cadrul unei iesiri īn spatiu, sub burta navetei pentru a repara scutul. Si apoi cum sa repare o aripa care avea si niste crapaturi? S-ar fi putut refugia ei pe Statia Spatiala Internationala? Categoric nu, spune NASA, cele doua nave avānd traiectorii diferite, naveta neavānd combustibil pentru a ajunge la SSI si nici un inel de cuplare. si apoi, de ce sa se refugieze daca NASA a stabilit ca misiunea nu avea probleme de securitate a zborului? Salvarea cu alta naveta? Unei alte navete i-ar fi trebuit cāteva luni pentru a fi pregatita pentru o misiune de urgenta, si chiar daca Atlantis ar fi putut ajunge īntr-o saptamāna, echipajul ei trebuia sa fie compus din doar 2 cosmonauti pentru a face loc si celorlalti 7, plus ca acestia ar fi trebuit sa iasa prin spatiu pentru a face transbordarea. Las la o parte faptul ca solutia pare desprinsa din filmele de la Hollywood. Īn fine se mai vorbeste si despre un alt unghi de intrare. Acesta ar fi facut ca temperatura sa nu urce atāt de mult, dar si asta ar fi pus īn pericol misiunea, naveta avānd o viteza mult prea mare la aterizare.
          Oricum, chiar daca se va afla motivul adevarat al dezastrului el nu va fi comunicat atāt de repede precum au fost lansate ipotezele. Este posibil ca adevarata cauza a dezastrului sa ramāna secreta. Īn fond, cauza accidentului navetei Challanger de pe 28 ianuarie 1986 a fost comunicata doar dupa cātiva ani. Si se pare ca explicatia cu inelul de etansare este doar o ipoteza pentru marele public...
          
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 6,00 lei
- 2 luni: 12,00 lei
- 3 luni: 18,00 lei
- 4 luni: 24,00 lei
- 5 luni: 30,00 lei
- 6 luni: 36,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Pasi spre omul invizibil si padurea luminoasa
» O confruntare dramatica a Razboiului Rece
» Extraterestri sau efecte speciale?
» Crema de sunca
» Ten stralucitor
» Se vede mai bine din avion
» Orase mauritane stravechi
» Poet al nudului feminin
» Descifrarea Manuscrisului Voynich
» AVC ā€“ de la confuzie la moarte
» Isus, cu statut de refugiat
» Totul despre filmele de Oscar: ā€žVacanta la Romaā€
» Horoscopul saptamanii: 23-29 iulie 2018
» 19 iulie 1890 ā€“ S-a nascut George al II-lea al Greciei
» Tema: ā€žDANSULā€
» Zaharul, dusmanul din farfurie
» Lunetistii, arma secreta contra Wehrmacht
» Dezvaluirile unui senator despre OZN-uri
» Cartofi cu branza
» Cuburi ā€žmagiceā€
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9