Prima pagina arrow CONSULTATII FARA PLATA arrow Alimentatia rationala hulita pe nedrept 23 Mar 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 14 vizitatori online

Alimentatia rationala hulita pe nedrept

Imprimare E-mail
miercuri, 16 mai 2001

          „Masa lunga, viata scurta”
          
          Pentru noi, românii, conceptul de alimentatie rationala are conotatii triste, de vreme ce a fost o lunga perioada asociata cu notiunea de saracie. Dar, în ciuda rezonantei subiective a acestei sintagme asupra psihicului nostru, termenii sunt consacrati si folositi de oamenii de stiinta – fie ei cercetatori, medici, nutritionisti etc.
          „Masa lunga, viata scurta”
          
          Pentru noi, românii, conceptul de alimentatie rationala are conotatii triste, de vreme ce a fost o lunga perioada asociata cu notiunea de saracie. Dar, în ciuda rezonantei subiective a acestei sintagme asupra psihicului nostru, termenii sunt consacrati si folositi de oamenii de stiinta – fie ei cercetatori, medici, nutritionisti etc. – care se ocupa de gasirea celor mai eficiente modalitati de pastrare a sanatatii omului si de prelungire a vietii. Specialistii în domeniu (si care nu au nici o legatura cu rasturnarile de sistem din preajma anilor ’90) au tras de mult timp semnalul de alarma asupra pericolului pe care îl prezinta alimentatia nerationala. Proverbul latin „Masa lunga, viata scurta” este adesea invocat de cei ce se straduiesc sa imprime în constiinta oamenilor necesitatea de a acorda o atentie deosebita alimentatiei rationale, în defavoarea alimentatiei nesanatoase, adica dezechilibrata, dezordonata, monotona, în exces, bazata pe alimente nefavorabile organismului.
          
          „Nu tot ce-ti place e sanatos”
          
          Pledoaria acerba pentru adoptarea unei alimentatii rationale a aparut o data cu hiperindustrializarea, cu stilul de viata contra-cronometru specific actualei societati, care au facut ca, într-un rastimp extrem de scurt pe scara timpului istoric al omenirii, sa se petreaca schimbari esentiale în mediul ambiant si în existenta de zi cu zi. Este usor de constatat pentru oricine ca, de la o generatie la alta, se produc transformari radicale în ceea ce priveste ritmul de viata, viteza de miscare (nu doar în raport cu spatiul, ci si în raport cu circuitul ideilor si al informatiei) si, nu în ultimul rând, în ceea ce priveste modul si tipul de alimentatie. Ne place sau nu, suntem asaltati cu alimente noi, cu produse foarte rafinate (asa cum sunt zaharul, uleiul, faina alba si produsele derivate, conservele industriale etc.), care le înlocuisc tot mai mult pe cele traditionale – legume, fructe, vegetale proaspete si asa mai departe. Toate aceste schimbari au avut însa timp sa-si spuna deja cuvântul asupra sanatatii omului, al carui organism nu este programat sa faca fata „în regim de urgenta” acestor „comenzi rapide” de acceptare a noului. O dovada este faptul ca în special viata celor gurmanzi este afectata, ei cazând cel mai usor victime ale îmbietoarelor oferte alimentare care... „chiar daca sunt bune, nu sunt neaparat bune”. Evident, pentru sanatate.
          
          „A mânca nu e rusine când manânci cum se cuvine”
          
          În acest context, exista o singura solutie: alimentatia cât mai corecta, condusa dupa principii studiate cu multa seriozitate de catre specialisti, cea care atrage dupa sine o dezvoltare armonioasa fizica si intelectuala a copiilor, un tonus favorabil capacitatii de munca si creatie al adultului, o viata cât mai lunga în conditii de sanatate optima, o batrânete ferita de multe boli si suferinte datorate în cea mai mare parte obiceiurilor alimentare deficitare.
          Desi, pentru multi, pare un lucru imposibil de realizat, dat fiind programul de activitate specific ritmului trepidant al vietii contemporane, se bate în continuare moneda pe necesitatea a trei mese principale pe zi, bazate pe meniuri alcatuite si dozate în asa fel încât sa asigure consumul de energie, maxim în prima parte a zilei si descrescator spre finalul ei. Cantitatea de alimente ingerate nu trebuie sa fie nici insuficienta (de înfometare), dar nici în exces (doar din impulsul lacomiei), în raport cu posibilitatile reale ale sistemului digestiv de a digera si de a asimila alimentele respective. Dupa cum ne asigura nutritionistii, atât timp cât volumul si natura alimentelor furnizate organismului nu depasesc nevoile sale reale (care trebuie sa tina seama de vârsta, sex, tipul de activitate, existenta vreunor boli cronice etc.) omul se simte bine, reconfortat, atât în timpul mesei, cât si dupa aceea.
          
           „Norocul ne aduce o masa bogata, cumpatarea una îndestulatoare”
          
           De ce apare senzatia de disconfort dupa o masa exagerat de abundenta? Consumul unei cantitati de alimente cu mult peste nevoile organismului duce la marirea cantitatii de sânge din vasele mezenterice, ceea ce provoaca o irigatie redusa la nivelul creierului si, implicit o oxigenare insuficienta a celulelor sale. Asa se explica si starea de moleseala, somnolenta si apatie care se instaleaza dupa o masa copioasa. Disconfortul digestiv atrage dupa sine si instalarea unor tulburari de somn, aparitia cosmarurilor, îmbolnavirile ficatului si ale pancreasului. În timp, lista neajunsurilor provocate sanatatii se lungeste cu aparitia obezitatii, bolilor cardiovasculare, starilor de iritabilitate etc. Oamenii de stiinta nu pledeaza neaparat pentru împartirea alimentelor în „rele” si „bune”; dimpotriva, pe baza cercetarilor efectuate, ei ne asigura ca, în principiu, nici un aliment nu este nociv, atât timp cât ne pastram la o greutate corporala normala. Cu alte cuvinte, esential nu este „ce” alimente trebuie sa mâncam, ci „cât” si „cum” mâncam. Numarul meselor, ambianta si regularitatea sunt factori de prima importanta. Urmeaza grija pentru calitatea (alimente cât mai proaspete, cât mai naturale si mai diversificate) si cantitatea de hrana (doar atât cât are nevoie organismul). Mesele luate neregulat, cu spatii mari între ele, desi în numar redus, obliga organismul sa absoarba atunci când are prilejul cantitati mai mari de substante nutritive si sa le stocheze. Iar transformarea cinei în „masa principala” a zilei, asa cum se întâmpla din ce în ce mai des în societatea contemporana, conduce fara nici un dubiu la obezitate si tot felul de alte probleme de sanatate.
           Simplificarea alimentatiei dupa principii corecte, mai precis simplificarea modului de pregatire a hranei (prin renuntarea la retetele sofisticate, care necesita, printre altele, timp lung de prajire, coacere sau fierbere) constituie o recomandare permanenta a dieteticienilor moderni. Hrana cât mai echilibrata nutritiv si pregatita cât mai simplu constituie un principiu de baza al alimentatiei sanatoase.
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Sfidarea robotilor: oamenii sa devina cyborgi!
» Gloriosul William al Angliei
» Revista RUFOR (1994-1996)
» Lifting natural
» Supa de spanac
» Mafioti fara frontiere
» Schitul Pietreni
» Nudul ca vocatie
» Paradisul cormoranilor pescari
» Prematurii si riscul pentru sanatatea lor viitoare
» Spuneti adio oboselii!
» Eseuri despre „facerea” literaturii
» Kurt Russell – triumful modestiei
» Horoscopul saptamanii: 20-26 martie 2017
» 16 martie 1815 – Printul Willem devine rege al olandezilor
» Tema: „PRINTI SI PRINTESE”
» Ce s-ar intampla daca am ramane 24 de ore fara Internet?
» Terorism „rosu” japonez
» Exista o baza secreta OZN in Lacul Vidraru?
» Ten de star
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» "Teapa" gripei aviare
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9