Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Când vapoarele ies din mormânt... 21 Aug 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 6 vizitatori online

Când vapoarele ies din mormânt...

Imprimare E-mail
marţi, 24 ianuarie 2017

De când e lumea (y compris pamântul si marile!), temerarii care au înfruntat si se lupta cu necuprinsul apelor planetei vorbesc despre fapte stranii petrecute pretutindeni pe glob cu ambarcatiuni si echipaje intrate într-o zodie întunecata. În doua vorbe, am putea pune fenomenului clasica eticheta de „vapoare-fantoma”, însa lucrurile nu sunt chiar atât de simple încât sa fie aruncate sub umbrela legendei si a derizoriului. Pentru ca aproape întotdeauna realitatea palpabila se îngemaneaza cu bizarul extrem, cu supranaturalul, daca vreti, plasându-ne fara drept de apel într-o zona crepusculara fara cale de întoarcere. Iar începuturile nu se afla neaparat cu veacuri în urma, ci deseori chiar în zilele noastre.

„Fantoma celta” de pe râul Ohio

 Ce legatura poate exista între Primul Razboi Mondial, Thomas Edison si... Madonna? Ei bine, raspunsul poate fi socant: o epava. În timpul coborârii pe râul Ohio, un grup de caiacisti a nimerit peste un misterios vapor abandonat, mâncat de rugina si distrus de timp. Dupa mai multe cercetari, ei au constatat ca era vorba despre o nava veche de peste 110 ani, cu un destin halucinant.

 Cunoscuta sub numele Circle Line V, este ceva aproape incredibil chiar si pentru exploratorii celor mai stranii locuri vazute vreodata. Vaporul a stat atât de mult timp în locul abandonului încât pe puntea sa vegetatia s-a dezvoltat din belsug, crengi de arbori asemanatoare unor gheare au spart hublourile, iar scara ce ducea altadata spre o platforma panoramica splendida, astazi e încarcata de rugina si nu mai duce nicaieri.

 De 28 de ani nava centenara lunga de 60 de metri zace pe unul dintre afluentii lui Ohio, chiar în inima Statelor Unite. Macinata de timp, cu coca ulcerata si devenita gazda unei mici paduri ad-hoc, ea nu pare totusi sa fi depus armele. Botezata initial The Celt, ea a servit o vreme ca vapor turistic la New York, unde oferea croaziere pe fluviul Hudson la începutul secolului trecut.

 A venit însa Primul Razboi Mondial, când a fost rechizitionata si redenumita USS Sachem, înainte ca Thomas Edison sa o foloseasca pentru efectuarea unor experimente la bordul ei, în folosul armatei americane. Dupa razboi, Sachem a trecut, practic, din mâna-n mâna, pâna când un capitan new-yorkez a cumparat-o si a transformat-o în vapor de turism, sub numele Circle Line V. De atunci nu s-a mai auzit nimic notabil despre ea, cu exceptia unui „rol de figuratie” în videoclipul „Papa Don’t Preach” al Madonnei. Pentru ca, dupa acest regal comparabil mai degraba cu un cântec de lebada, batrânul vapor a efectuat ultima sa calatorie pe râul Ohio, dupa care a fost lasat sa moara încet la 30 de kilometri de Cincinnati, unde cu totul întâmplator mai este descoperit de grupuri de caiacisti care ramân uluiti de o asemenea aparitie fantomatica...

Puntea sobolanilor canibali

 La fel de halucinanta este si povestea altui vas din zilele noastre – Lyubov Orlova, construit în 1975 în fosta Iugoslavie, ca nava de explorare stiintifica. De la numele celebrei actrite sovietice, preferata lui Stalin, pâna la destinul tragic al acestei nave de circa 100 de metri lungime, distanta e însa ca de la cer la pamânt. Ea a fost abandonata în plin ocean Atlantic, în urma unui remorcaj ratat în largul Canadei, ramânând în deriva. Se spune ca ulterior a fost infestata de sute de sobolani canibali si ca e purtata de curentii marini catre coastele britanice.

 Totusi, asa cum de altfel fusese planificat, la începuturile sale Lyubov Orlova a efectuat croaziere în Antarctica, înainte sa fie vânduta succesiv mai multor companii maritime. Pe 23 ianuarie 2013 a pornit însa pe ultimul drum, parasind insula canadiana Terra Nova cu destinatia Republica Dominicana. Cablul de remorcaj a cedat însa si a intrat în deriva în apele internationale. Abia dupa câteva saptamâni, reperata de autoritatile maritime canadiene, s-a apreciat ca nu prezinta niciun fel de pericol real, astfel ca a fost abandonata definitiv.

 Un an mai târziu a fost localizata numai prin imagini satelitare, atunci estimându-se ca se îndreapta spre coastele britanice. Singura îngrijorare, deloc minora, de asta-data a britanicilor, este ca sobolanii ar putea scapa de pe puntea pe care au pus stapânire. Înnebuniti de foame dupa ce au devorat tot ce se putea înghiti, acestia au început sa se manânce între ei, iar consecintele scaparii de sub control a acestei sinistre situatii pot deveni imprevizibile. Tragic final pentru o „starleta” de talia acestei faimoase Lyubov Orlova!

Un strigoi de 100 de ani

 Este un spectacol cu adevarat rarisim, dar iata ca el se petrece când nimeni nu se asteapta. Locuitorii comunei franceze Touquet (Pas-de Calais) au fost martorii unei stranii aparitii, ca un fel de strigoi al marilor, revenit în lumea celor vii dupa nu mai putin de un veac de la disparitie. Este vorba despre epava navei SS Socotra, reaparuta pe plaja ca din nimic. „Am ajuns acolo la 18:23, povestea un localnic. Am alergat, fiindca noaptea statea sa cada si dintr-odata am avut acest flash de o frumusete naturala nemaivazuta. Am vazut epava, efectiv ca si cum tocmai s-ar fi ridicat la lumina din nisip!”

 De fapt, daca privim lucrurile dintr-un unghi ceva mai insolit, SS Socotra este un fel de vapor-erou. Momentul exact al esuarii sale a fost în noaptea de 25/26 noiembrie 1915. Construita în 1897 la Newcastle, Marea Britanie, nava lunga de 137 metri a fost folosita pentru a aduce de la Brisbane (Australia) piei de animale, lâna si grâu, cu destinatia Londra. Era însa razboi, Primul Razboi Mondial, si în apele din zona Frantei colcaiau submarinele inamice.

 De aceea, potrivit istoricilor, capitanul a luat decizia sa navigheze cât mai aproape de coasta pentru a se pune cumva la adapost atât de submarine, cât si de bateriile de coasta. Numai ca acestea din urma nu s-au aratat deloc prudente fata de vasul comercial si cu o precizie de invidiat l-au tintit si l-au scufundat. Un fel de capriciu al sortii, caci nimic nu îl implica în conflictul armat nebun care a facut atâtea victime nevinovate.

 Si poate ca imaginea metaforica cea mai sugestiva este cea evocata de unul dintre localnici, o trista amintire din copilaria sa: un cal trântit la pamânt dupa ce se încurcase în harnasament în timpul unui galop si care a trebuit sa fie sacrificat pe loc fiindca i se frânsesera oasele picioarelor. De altfel, si aparitia halucinanta a vasului SS Socotra din nisipuri, dupa 100 de ani, a fost una efemera, caci marea si-a dus pâna la capat eterna ei misiune, acoperindu-l la loc pentru cine stie cât timp de-acum înainte.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Comorile ascunse din „gunoiul ADN”
» O mare victorie în Pacific
» Cazul Vasile Rudan
» Bronz uniform, de lunga durata
» Cartofi cu smântâna la cuptor
» Misterele unui miracol viu
» Biserica Precista Mare din Roman
» Apa si melancolia
» El Pital de Veracruz, imensa cetate a populatiei Nahu
» Autorepararea infarctului
» Caldura mare? Beti ceaiuri!
» Un roman al supravietuirii
» Banderas, eternul amant latin
» Horoscopul saptamanii: 14-20 august 2017
» 10 august 1397 – S-a nascut Albert al II-lea al Germaniei
» Tema: „MUNCA SI MESTESUGURI”
» Feliile Timpului si Universul cu patru dimensiuni
» Primul razboi al secolului XX
» „Fata padurii” si fenomenul OZN
» Tineretea tenului
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9