Prima pagina arrow SPECTACOLUL CUNOASTERII arrow Se naste generatia masinilor fara sofer! 27 May 2017
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
FORUM
STIRI
BILETE DE AVION
PROGRAM TV
FELICITARI
VREMEA
PROGRAM CINEMA
MAGAZIN .RO
DESPRE NOI
CONTACT
User Menu
Avem 4 vizitatori online

Se naste generatia masinilor fara sofer!

Imprimare E-mail
duminică, 13 noiembrie 2016

 Viitorul apartine masinilor si masinariilor inteligente. Inteligente si conectate la Internet. Pe lânga Internetul Lucrurilor, apar si masinile inteligente, adica fara sofer. Unii zic ca este un pas înainte, altii spun ca se acumuleaza probleme. Adeptii masinilor fara sofer, mereu entuziasti în fata progresului tehnologic de nestavilit, sunt convinsi ca aceste vehicule, conduse de senzori si Internet ar elibera pasagerii de griji, ar micsora numarul accidentelor mortale sau comune si ar scadea numarul politelor de asigurari auto sau mai exact spus al despagubirilor pe care ar trebui sa le plateasca societatile de asigurare. Visele vor trebui însa confirmate de realitate.

 Tranzitia spre masinile de noua generatie, cele fara sofer, face deocamdata pasi timizi. Doua-trei companii puternice s-au înhamat la acest jug, al vehiculelor inteligente. Convinsi ca, asa cum arata unele studii, masinile fara sofer vor crea „oportunitati de afaceri”, în vreme ce unele servicii vor disparea. Uber, compania care detine aplicatia ce a bagat spaima în taximetristii de pretutindeni, lucreaza la un vehicul autonom; Google, care face bani din motorul de cautare testeaza masina care se conduce singura; Apple nu se lasa mai prejos, iar Tesla vrea sa ia cireasa de pe tort, desi se arata si cea mai vulnerabila atunci când trebuie sa se confrunte cu realitatea.

 Revolutia masinilor fara sofer se coace în marile laboratoare, miza fiind un business fabulos. Modelul de business, numit de americani „shared economy”, adica un fel de „economie la comun”, se bazeaza pe ideea unor produse si servicii folosite la comun, pentru a aduce transportul inteligent tot mai aproape de realitate. Întrebarea promitatoare suna cam asa: Cum ar fi sa existe masini fara sofer la dispozitia oricui, care sa fie chemate printr-o simpla aplicatie de pe smartphone? Suntem în plina revolutie industriala, cea de-a patra: Internetul, Inteligenta artificiala (IA), pun stapânire pe aspectele fizice ale vietii de zi cu zi.

Probleme în traficul inteligent

 Un studiu realizat în Portugalia mai spune si ca, daca s-ar folosi masini fara sofer, s-ar diminua puternic poluarea într-un oras ca Lisabona, asta daca masinile inteligente ar fi si electrice, iar spatiile de parcare s-ar reduce simtitor, „astfel ca s-ar elibera in Lisabona o suprafata echivalenta cu 210 stadioane de fotbal”. Asta este zona entuziastilor. În zona realitatii, lucrurile sunt un pic mai complicate. Dilema cu IA si integrarea sistemelor conectate la Internet este ca tehnologiile au luat-o înainte cu viteza, în vreme ce problemele de securitate au ramas pe planul cinci. E bine ca totul este preluat de aplicatii si Internet, dar necazul apare în momentul în care în aceste sisteme poate intra oricine si poate prelua controlul asupra lor. Astfel, cum s-ar putea gestiona urmatoarea problema: masina fara sofer este condusa în trafic si, la un moment dat, cineva care ar prelua controlul sistemului ar „trage” de volan si ar izbi autovehiculul într-un zid, omorând toti pasagerii? Cum se securizeaza sistemele unei masini fara sofer pentru ca asemenea întâmplari sa nu fie posibile?

 Ceva asemanator, chiar daca nu cu consecinte atât de grave, s-a întâmplat de curând, punând inginerii companiei Tesla în garda. Ei au fost nevoiti sa actualizeze sistemul de operare instalat în computerul masinii electrice dupa ce câtiva cercetatori din China au reusit sa compromita informatic programul respectiv si sa manipuleze de la distanta sistemul de frânare al masinii în timpul deplasarii acesteia, dupa cum relateaza BBC News. Preluarea controlului asupra masinii fara sofer s-a facut de la o distanta de 19 kilometri, cu ajutorul unui laptop!

 Aceasta este ceea ce se numeste o „bresa de securitate” si ea ar putea avea un efect devastator asupra acestei noi tehnologii experimentate pentru masinile inteligente, fara sofer. Exemplul masinii Tesla este folosit de comunitatea cercetatorilor în securitate cibernetica, ce atrage atentia producatorilor auto „asupra vulnerabilitatilor sistemelor inteligente de control de pe masinile vândute în prezent pe piata, care ar putea fi oricând exploatate de hackeri”. Si lucrurile nu se opresc aici. A facut vâlva în lumea cercetatorilor, dar nu numai, incidentul produs în SUA de un autovehicul electric inteligent produs de Tesla echipat cu Autopilot, sistemul ce permite masinii sa se conduca sau sa efectueze singura unele manevre.

 Sistemul era activat atunci când s-a produs accidentul, iar un comunicat al Agentiei americane pentru securitatea rutiera preciza ca „accidentul a avut loc atunci când un camion a virat la stânga în fata masinii Tesla la o intersectie”. Conducatorul masinii Tesla a murit în urma ranilor suferite, dar bizareria a fost ca „nici sistemul Autopilot, nici conducatorul auto nu au detectat manevra camionului si prin urmare nu s-a frânat”, dupa cum a precizat Tesla într-un comunicat preluat de Agerpres.

Securitatea e lasata în urma

 Faptul ca s-a deschis o ancheta, are mai putina importanta, ideea este ca un concept revolutionar, care ar putea avea darul de a schimba societatea, se dovedeste a avea înca mari probleme de securitate. Amplificati întâmplarea petrecuta în SUA pe un drum din Florida cu sute de milioane de masini care ar putea circula într-un viitor nu prea îndepartat pe soselele lumii si care, la un moment dat, s-ar putea gasi în situatii similare sau mai grave chiar decât cea petrecuta în SUA cu masina experimentala Tesla! Si asta deoarece, dincolo de implementarea tehnologiilor revolutionare în masina fara sofer, ar mai trebui tehnologizate si milioanele de kilometri de drumuri (strazi, sosele, autostrazi), pentru ca ele sa devina compatibile cu autovehiculele fara sofer.

 Ignorând aceste probleme, strategiile de PR pentru aceste masini îsi vad de lucru într-un cer portocaliu. Prin urmare, se vorbeste despre faptul ca omenirea ar putea sa îmbratiseze acest concept revolutionar si asta destul de repede! Un studiu de piata realizat de Deloitte a aratat ca „ideea de a detine o masina începe sa fie vazuta ca fiind contraproductiva. În esenta, soferii platesc taxe si impozite, cheltuie o groaza de bani pe combustibil, în timp ce automobilul sta nefolosit peste 20 de ore pe zi. În consecinta, a avea la dispozitie oricând o masina autonoma nu mai pare o idee atât de nebuneasca”. Mentalitatile se schimba în functie de succesul campaniilor de PR. Primii pasi spre automobilul fara sofer se face prin includerea în mentalul colectiv a ideii de „shared economy”!

GEORGE CUSNARENCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!

Abonamentul se poate face fie direct la redactie (pentru aceasta trebuie sa completati mandatul postal pe care il obtineti de la orice Oficiu Postal dupa modelul reprodus mai jos, achitand pentru: 1 luna 6,00 lei; 2 luni 12,00 lei; 3 luni 18,00 lei; 4 luni 24,00 lei; 5 luni 30,00 lei; 6 luni 36,00 lei), fie prin Oficiile Postale (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

CONTACT

Telefon:
021. 317. 89. 65
021. 317. 89. 66

GSM
0722. 625. 622
 
Fax
021.317. 89.65
 
Email:

Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Ce spune stiinta despre cele 10 urgii biblice
» Eroul subteranelor
» OZN-ul de la Aeroportul Mihail Kogalniceanu
» Solutii rapide
» Ficat pane
» „Profesorul” din Corleone
» Manastirea Rafaila
» „Un soare printre stele”
» Sub imperativul tabuurilor
» Romanii normoponderali – o „minoritate” dramatica
» Prietenii verzi ai ficatului
» Filme pe gustul pietei chineze
» Horoscopul saptamanii: 8-14 mai 2017
» 4 mai 1979 – Margaret Thatcher devine premier
» Tema: „CERBUL”
» De la Sherlock Holmes, la nano-detectivii de mâine
» Violenta si puterea absoluta
» Doru Davidovici si colegii sai
» Trei masti naturale
» Spaghete picante cu ton
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9