Prima pagina arrow SPECTACOLUL CUNOASTERII arrow Avioanele mileniului III
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 6 vizitatori online

Avioanele mileniului III

Imprimare E-mail
miercuri, 06 septembrie 2000

          Manta Un nou concept, o adevarata revolutie în tehnologia aeronautica, este pe punctul de a-si lua zborul: MANTA, adica „Multi-Axis No-Tail Aircraft" (avion fara coada, fara ampenaj, pe mai multe axe).
          
           In mai putin de un deceniu, mai exact în 2007, primul avion de lupta operational, X-44 MANTA (litera X desemneaza toate avioanele americane experimentale), va avea un aspect extrem de plat, totul rezumându-se doar la fuselaj, aripa si „cochilia" din plexiglas a postului de pilotaj.
          Manta Un nou concept, o adevarata revolutie în tehnologia aeronautica, este pe punctul de a-si lua zborul: MANTA, adica „Multi-Axis No-Tail Aircraft" (avion fara coada, fara ampenaj, pe mai multe axe).
          
           In mai putin de un deceniu, mai exact în 2007, primul avion de lupta operational, X-44 MANTA (litera X desemneaza toate avioanele americane experimentale), va avea un aspect extrem de plat, totul rezumându-se doar la fuselaj, aripa si „cochilia" din plexiglas a postului de pilotaj. Schimbarile de directie - în sus sau jos, la dreapta sau stânga - nu vor mai fi efectuate cu ajutorul suprafetelor verticale si orizontale existente azi în partea posterioara a oricarui aparat de zbor, ci doar prin „simpla" reorientare, pe axa dorita, a jeturilor de gaz care ies din efuzoarele reactoarelor aparatului. Astfel, în loc ca forta de tractiune a motoarelor sa se exercite doar în lungul axei avionului, asa cum este cazul în prezent la toate avioanele cu motor turboreactor, jetul de aer supraîncalzit va fi redirectionat cu ajutorul unor voleti mobili, astfel încât aparatul îsi va schimba extrem de rapid, cvasi-instantaneu, traiectoria zborului. Pe lânga avantajul esential al obtinerii unei extraordinare manevrabilitati a aparatului, un alt avantaj, deloc de neglijat: „amprenta" radar a avionului va fi mult mai slaba, datorita disparitiei suprafetelor si unghiurilor pe care acestea le fac cu fuselajul. Urmatoarea etapa o va constitui realizarea unor avioane care nu vor mai avea nevoie de voleti pentru redirectionarea fluxului reactiv, ci vor utiliza o noua tehnica - „efuzoarele fluide". Devierea jetului de aer cald va fi obtinuta injectând aer sub presiune la iesirea jetului din efuzor. Astfel, sunt eliminati voletii si mecanismele de actionare a acestora - deci avionul va avea o greutate mai mica - si va creste „invizibilitatea" termica a aparatului. Concernul american General Electric a brevetat deja un astfel de „efuzor fluid" care va echipa un turboreactor de un tip nou. În prezent, un program finantat de NASA si concernul Boeing a pus la punct un avion experimental fara pilot, X-36 (în fotografie), telecomandat, de mici dimensiuni (5,4 m lungime, 1 m înaltime, 3 m anvergura, masa de 550 kg), propulsat de un reactor adecvat. Dar nu numai avioanele de vânatoare si bombardament vor fi beneficiarele noului concept revolutionar. Acelasi concern Boeing lucreaza în prezent la un cvadri-turbopropulsor cu aripa basculanta care va fi lipsit, de asemenea, de ampenajul posterior. Botezat „Notail ATT" („Advanced Theatre Transport"), proiectul îsi propune sa realizeze un avion a carui unica aripa, care sustine patru mo-toare cu elice, sa poata fi basculata la 45 de grade. Va fi un avion hibrid, pe jumatate avion, pe jumatate elicopter, extrem de usor de manevrat la decolare si aterizare. În regim de croaziera, aripa îsi va recapata pozitia în plan paralel cu axa fuselajului. Schimbarea directiei va fi obtinuta prin „jonglarea" cu forta de tractiune a motoarelor din stânga sau dreapta. Iar urcarea sau coborârea se vor face prin pozitionarea aripii. Si totul va fi sub controlul unui foarte sofisticat sistem informatic de pilotaj. Înca nu este cunoscuta replica motoristilor si constructorilor rusi si europeni la provocarile de peste ocean, dar preocuparile acestora nu pot fi decât sensibil aceleasi, chiar daca înca sunt tinute sub valul celui mai adânc secret sau sunt experimentate undeva, în tinuturi pustii unde nici musca nu patrunde... fara permis!
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 6,00 lei
- 2 luni: 12,00 lei
- 3 luni: 18,00 lei
- 4 luni: 24,00 lei
- 5 luni: 30,00 lei
- 6 luni: 36,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Zaharul, dusmanul din farfurie
» Lunetistii, arma secreta contra Wehrmacht
» Dezvaluirile unui senator despre OZN-uri
» Cartofi cu branza
» Cuburi „magice”
» Cainele care nu latra...
» Biserica Sfantul Nicolae – Fagaras
» Optimism si rococo
» Sarcofagul unor suverani „vitregi”
» O grava complicatie a diabetului
» Cand agonia devine romanul vietii
» Filme mari, prestatii actoricesti slabe
» Horoscopul saptamanii: 16-22 iulie 2018
» 12 iulie 1943 – Batalia de la Prohorovka
» Tema: „BANII”
» Demonul stirilor false
» Stalin, rublele si bolsevicii
» Noutati privind proiectul OZN al Pentagonului
» Mamaliguta la cuptor
» Reguli surprinzatoare
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» Pe Marte exista viata!
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9